OSLO/AGDER: — Jeg skal snart gå av, så jeg kan si det som det er. Lyntog kommer aldri til å bli realisert, sier Klungland, som sitter i Stortingets finanskomité.

  • Helt enig. De planene er rene luftslott som man bare kan glemme, sier Oddvar Skaiaa, som leder Jernbaneforum Sør og Agderrådet.

Forslaget om en høyhastighetsring mellom de største byene i Sør-Norge har de siste månedene blitt utredet av flere instanser. Nå er saken til vurdering hos Jernbaneverket.

Kaldt vann

Men både Skaiaa og Klungland heller kaldt vann i blodet på alle forkjemperne for dette prosjektet. De to mener et supertog som bare bruker drøyt halvannen time fra Kristiansand til Oslo, blir altfor dyrt.

  • Det er helt urealistisk å tro at det blir brukt flere hundre milliarder kroner på et slikt prosjekt. Dessuten vil mange tekniske løsninger være umulig å realisere her til lands mener Rolf Terje Klungland.

  • Bare krysningssporet på en høyhastighetsbane må være 17 kilometer langt på grunn av togenes hastighet, sier han.

Skaiaa er enig.

  • Skal vi bygge samme baner som de har i Europa, er bredden på 140 meter. Det er ikke realistisk i Norge, sier han.

I stedet mener Skaiaa og Klungland at alle gode krefter bør samles om en sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen. På denne strekningen mener de det så må settes inn raskere tog enn i dag, men altså ikke lyntog.

Det vil kunne gi en reisetid på rundt tre timer fra Kristiansand til Oslo.

  • En slik sammenkobling er realistisk. Det er det vi må jobbe for, sier Klungland.

- Får det til

  • Hvis bare alle andre på Stortinget også kommer til samme erkjennelse som Klungland, får vi dette til, sier Skaiaa.

I begynnelsen av april arrangerer Aust- og Vest-Agder fylkeskommuner et seminar om en slik sammenkopling i Kristiansand. Topper fra både NSB og Jernbaneverket blir blant deltakerne.

— Dette kan bli et viktig møte for å fremme tanken om sammenkopling ytterligere, sier Skaiaa.