KJEVIK: De skulle ha reist klokken 06.25 i dag tidlig, passasjerene med KL 1208 til Schiphol, hovedflyplassen i Amsterdam, og knutepunkt for flyreiser til hele verden.

Men det var for lite luft i et hjul til at kapteinen kunne ta av.

De kom seg ikke avgårde før etter lunch, klokken 12.34. Mange mister følgelig avgangene sine fra Schiphol videre til andre destinasjoner.

— Dette er helt uakseptabelt, sier Ellen Brodal, fungerende stasjonsleder ved Røros flyservice på Kjevik, som har handling for KLM. Lignende problemer skal ha oppstått gjentatte ganger med KLMs fly fra Kjevik.

— Det kan jeg bekrefte, sier Brodal. Siden jul har KLM hatt et 20-talls forsinkelser grunnet tekniske problemer.

Flyr inn nytt hjul

Under rutineinspeksjon av flyet ble det i dag tidlig oppdaget at ett av landingshjulene hadde for lavt lufttrykk.

Man kan ikke pumpe opp et flyhjul med vanlig luft, men må etterfylle med nitrogen, av hensyn til trykkforskjeller og eksplosjonsfare. I løpet av morgenen ble feilen forsøkt utbedret, men:

KLM fløy dermed inn teknikere fra Amsterdam.

— Vi blir nødt til å fly inn en del til flyet, sier Mariska Hensenhuis, pressetalskvinne for KLM i Amsterdam, til fvn.no.

— Hva slags del?

— Et hjul, faktisk. Vi har ikke teknisk personell tilstede på Kjevik, derfor må vi også sende teknikere fra Schiphol opp til Norge for å ta hånd om feilen.

Dette er andre gang på en uke at KLM må sende opp en tekniker med et nytt hjul til et Fokker 70-fly fra Kristiansand til Amsterdam. Etter det fvn.no kjenner til skal samme feil med lite luft i hjulene ha oppstått både fredag 9. mai og 14. mars.

" I påsken i år ble vi sittende på kjevik fra fem om morgenen til avgang klokken 22.30 på kvelden. Flyet hadde da for lite luft i nesehjulet. Flyet var selvsagt fylt med påsketurister som skulle til alle verdenshjørner. Et og et halvt døgn forsinket landet jeg og min familie i USA. Håpløst, " skriver en innsender til fvn.no.

Beklager

Det er KLM Cityhopper som betjener flyruten Kristiansand-Amsterdam, med Fokker 70-maskiner.

— Vi beklager selvsagt på det sterkeste overfor passasjerene, sier Hensenhuis i KLM.

Hun lover at de skal gjøre alt som står i deres makt for å bistå de reisende på alle mulige måter.

— Hvor lang tid tar det å skifte dette hjulet?

— Det tør jeg ikke å spekulere i. Nå fokuserer vi på å få teknikerne raskt opp til Kjevik.

— Hva er grunnen til at man ikke kan fylle hjulet på Kjevik?

— Etter å ha undersøkt hjulet, er det en viss usikkerhet knyttet til om vi kan opprettholde trykket i det eksisterende hjulet, derfor bytter vi det heller. We're rather safe than sorry, sier Hensenhuis.

SE BILDER AV HJULSKIFTET I MORGENDAGENS FÆDRELANDSVENNEN