KRISTIANSAND:: — Det er positivt å registrere en utvikling i riktig retning, og andelen miljøbevisste bilkjøpere har gått vesentlig opp i takt med tilbudet av nye biler med lavere utslipp, sier Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet For Veitrafikken (OFV).

Regjeringen har som målsetting at gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye personbiler skal være maks 120 g/km i 2012. Biler med utslipp under denne grensen regnes som miljøvennlige.

- Vi er mer bevisste

I Vest-Agder er 33,9 prosent av alle nye biler solgt i 2010 miljøvennlige. Det vil si at hver tredje bil som har rullet ut fra forhandler i år har mindre enn 120 g/km utslipp. I 2009 var tallet 18 prosent.

— Dette er på en måte en god og en dårlig nyhet. Den dårlige er jo at salget av nye biler øker, den gode at flere velger miljøvennlig når de først skal kjøpe, sier regionleder i Grønn Hverdag Sørvest, Arne Otto Iversen til fvn.no.

Han tror utviklingen er et utslag av at sørlendinger er blitt mer miljøbevisste.

Vest-Agder på 2. plass

— Det viser at mange er opptatt av dette, at man er klar over problematikken. Vi har jo store utfordringer med den økende personbiltrafikken, også lokalt i Kristiansand. Det er ikke uten grunn at man vurderer rushtidsavgift. Jeg tror folk vil bidra ved å kjøre mer miljøvennlig og det er positivt, sier han.

På landsbasis er gjennomsnittsutslippet på biler solgt i 2010 på 141 g/km. I 2006 var tallet 177 g/km. Hordaland er fylket med flest miljøbevisste nybilkjøpere, Vest-Agder kommer på 2. plass. Aust-Agder ligger i øvre del av midten, men har sterk vekst i forhold til 2009. ## - Naturlig utvikling

— Hovedårsaken til utviklingen er at bilmerkene som er populære på Sørlandet også er miljøvennlige, sier daglig leder i Gumpens Auto Vest, Terje .

Han peker på at Volkswagen, Audi, Skoda og Toyota har en markedsandel på 55 prosent på Sørlandet. Disse produsentene er langt fremme i utvikling av drivstoffgjerrige biler med lavt utslipp. Selv en vanlig VW Passat stasjonsvogn har utslipp på under 120 g/km.

— At vi sammen med Toyota har så stor markedsandel er unikt for Sørlandet. Mye av svaret ligger nok der. Samtidig så merker vi at folk er mer bevisst på at bilen skal være miljøvennlig. Lavt utslipp gir dessuten lavt forbruk av drivstoff, og det er i hvert fall bilkjøperne opptatt av. Miljøvennlige er rett og slett billigere og da velger mange det, sier han.

På bilnettstedet bilnorge.n o kan man sjekke utslipp på alle nye biler.

Fylkesoversikt

FYLKEJan-jun 2010Jan-jun 2009
Hordaland34,5 %19,7 %
Vest-Agder33,9 %18,0 %
Østfold32,9 %14,2 %
Akershus32,0 %16,1 %
Sogn og Fjordane31,6 %14,9 %
Vestfold31,1 %15,9 %
Troms30,6 %15,9 %
Aust-Agder30,6 %14,6 %
Rogaland30,4 %14,8 %
Telemark29,6 %13,8 %
Møre og Romsdal28,7 %11,2 %
Nordland28,0 %15,7 %
Buskerud28,0 %13,5 %
Hedmark28,0 %11,8 %
Oslo27,7 %14,2 %
Sør-Trøndelag27,0 %12,0 %
Finnmark25,4 %11,6 %
Oppland23,8 %9,7 %
Nord-Trøndelag22,4 %11,3 %
Svalbard11,8 %0,0 %