KRISTIANSAND: — Alle kurs er helt fulle, og det har de vært i lang tid. På pulten min har jeg ei lang venterliste med folk som ønsker å ta mc-lappen. Det ringer folk hele tiden, men alle må nøye seg med å sette navnet sitt på lista, sier sekretær Bodil Flottorp ved Evje Trafikkskole.

Trafikkskolenes opplæringskapasitet er så sprengt mange steder at de først ledig kursene holdes først om over et år til.

Fvn.no har tatt en ringerunde til kjøreskoler som driver med opplæring på motorsykkel. Beskjeden er den samme hos omtrent alle. Mange vil ta lappen på motorsykkel, men mangel på kvalifiserte lærere gjør at ventelistene vokser.

- Vi har gjort det sånn at folk kan legge igjen navnet sitt på kontoret, så ringer vi dem opp når vi har ledige kurs. Slik det ser ut nå, kan vi ikke ta inn noen før ut på vårparten i 2008, sier kjørelærer Mardon Severinsen hos Lillesand trafikkskole.

Severinsen forklarer den sprengte kapasiteten ut fra to forhold:

1. De fleste kjøreskoler har problemer med å gi opplæring til alle som ønsker å ta billappen. Det gjør at kjørelærerne heller prioriterer sikkerhet og bedre komfort i en bil, enn å drive mc-opplæring. - Det er bare mc-entusiaster som vil ta motorsykkeltimer når markedet er slik, mener Severinsen.

2. For omkring to år siden ble det innført krav om enda et kurs for mc-lærere. Mange har utsatt dette, eller ønsker ikke å ta kurset. Dermed er mange tidligere mc-lærere ikke lenger autorisert til å kjøre med elever. - Bransjen har rett og slett for få mc-lærere nå, sier Severinsen.

Hos Kristiansand trafikkskole er også kapasiteten i år sprengt.

— Kursene våre er fulle i 2007. Folk har allerede begynt å sette seg opp på kurs i 2008, sier daglig leder Øyvind Svalastog.

Kjøreskolesjefen forteller at det er spesielt vanskelig å få timer til 15-åringer som vil ta lappen på lett-mc.

— Det er en veldig spesiell jobb, og mange lærere kvier seg for å ta disse timene, sier Svalastog.

Han bekrefter også at det er blitt langt færre mc-lærere i Norge.

— Mange ramlet av da det ble krav om et nytt obligatoriske kurs i 2005. Antallet er sterkt redusert, og de som sitter igjen er de mest ivrige mc-entusiastene, sier Svalastog.

Alf Yngve Bjørnstøl hos UFO trafikkskole i Kristiansand, sier årets kurs stort sett er fylt opp, men at det kan være en mulighet når det nærmer seg høst.

- Når det gjelder lett-mc, er kursene fulle i 2007, sier Bjørnstøl.

Hos ABC Trafikkskole og Krüger trafikkskole, som for en tid tilbake slo seg sammen, er kapasiten noe bedre. Bernt Dahl tror han kan ta inn nye kjøreskoleelever når det nærmer seg juli.

— Da håper vi å kunne ta inn 26 elever, sier Dahl.

I mandalsdistriktet er det for tiden ingen kjøreskoler som har opplæring på tung motorsykkel.