KRISTIANSAND: — Her har både privatpersoner og kommunen virkelig en sjanse til å hive seg med på en klimafest, sier WWFs generalsekretær Rasmus Hansson til fvn.no.
- Kom på banen
Kampanjen har fått navnet Earth Hour, og skal være et globalt, folkelig og symbolsk svar på klimautfordringene. Målet i Norge er å få én million personer med på prosjektet, som foregår fra 20.30 til 21.30 lørdag 28. mars neste år.
- Tror du virkelig at én million nordmenn vil engasjere seg, Hansson?
— Absolutt, det er fullt mulig, men nå må byene som har meldt seg på komme på banen med sine idéer og innspill, sier Hansson, og utfordrer både privatfolk og næringslivet i Kristiansand til å stå på for at byen skal få vist hva den er god for.
— Vi satser på å dra i gang flere ting, og vi håper at privatpersoner, institusjoner og næringsliv blir med på dette, sier miljøvernsjef Øystein Holvik i Kristiansand kommune til fvn.no.
Holvik sier han vil at man slår av flomlyset på Domkirka, og går også inn for å slå av lys i flest mulig offentlige bygg, og også slå av gatebelysningen i deler av Kvadraturen.
— Det er jo tidlig i prosessen, men dette er hvertfall blant tankene vi har gjort oss, sier Holvik.
Etterlyser kreativitet
Av konkrete tiltak på globalt nivå det er planlagt at Operahuset i Sydney, Burj Dubai, den italienske presidentboligen og Golden Gate i San Fransisco skal mørklegges.
— Kjernen i Earth Hour er lyssluking, men det er bare å sette kreativiteten i sving; dette skal være både hyggelig og positivt, understreker WWFs Rasmus Hansson.
Andre måter å markere kampanjen kan være unplugged-konserter, energisparekurs, og en bilfri time samtidig med lysslukingen.
I Norge håper WWF at én million mennesker skal engasjere seg som deltakere. Norge deltar for første gang, men kampanjen arrangeres på verdensbasis for tredje gang i 2009. 62 land og flere storbyer er påmeldt så langt, eksempelvis London, Roma, Dubai, Los Angeles, Istanbul, Las Vegas, Mexico City, Moskva og København.