KRISTIANSAND: — Jeg skjønner ikke vitsen. De burde heller bruke de 20 millionene på å planlegge ny riksvei gjennom Ledningsdalen, i stedet for et 300 meter langt bussfelt. Men det er min private mening, sier Torunn Lauvdal til Fædrelandsvennen.

UiA-rektoren bor kloss inntil Setesdalsveien, litt ovenfor der Statens vegvesen skal anlegge kollektivfelt og oppgradere busstopp og gang-/sykkelvei forbi Christianssands Bryggeri ned til Gartnerløkka.

Prosjektet finansieres ved 20 av de 60 millionene som Kristiansands-distriktet mottok i belønningsmidler fra Staten i fjor, etter at man godtok å innføre rushtidsavgift.

- Rister i hele huset

— Det er jo et veldig kort stykke. Hvis tungtransporten på sikt skal gjennom Ledningsdalen, vil det være nok rom for busser og privatbiler i Setesdalsveien. Det burde haste mer med andre tiltak. Grim er et veldig godt, bynært bomiljø. Jo fortere man blir kvitt den tunge trafikken, dess bedre vil bydelen fungere, mener Lauvdal.

kart1sp.ai Foto: Sondre Steen Holvik

Som nærmeste nabo ber hun om at fartsgrensen settes ned fra 50 til 40 km/t, ettersom mange gir gass ned bakken.— Det er blitt betydelig verre enn før. Når store tunge lastebiler kommer dundrende nedover i høy fart, rister det i hele huset, forteller rektoren, som har 10.500 biler forbi hver dag.

Synspunktene sendte hun i brevs form i forbindelse med høringen, i forkant av bystyrets behandling av reguleringsplanen før jul. Prosjektet har planlagt oppstart i år.

- Ser ikke koblingen

Å legge ny riksvei 9 gjennom Ledningsdalen, som kommer ut på E 39 ved Xstrata, er noe veivesenet jobber med på sikt. Så lang sikt at prosjektlederen for areal- og transportprosjektet avviser kritikken tvert.

— Det ligger langt, langt fram i tid. Jeg ser heller ikke koblingen, fordi et sånt prosjekt ikke vil hjelpe de gående og syklende, uttaler Øystein Holvik, som også er miljøvernsjef i Kristiansand kommune.

— Med ny riksvei, blir bussfeltet overflødig?

— Det er helt i det uvisse om og eventuelt når Ledningsdalen bygges. Dette er et belønningstiltak vi har forpliktet oss til å gjennomføre, som ATP-utvalget har vedtatt og som skal gjennomføres så fort som mulig, svarer Holvik.

Bussen skal fram

Han er selv blant de som «sykler slalåm» blant fotgjengere langs Setesdalsveien på vei til og fra jobb, og ser fram til utvidet sykkelfelt og opphøyd gangfelt på siden. Hen mener situasjonen er kaotisk for myke trafikanter.

— Det er også en god del bilkø der morgen og ettermiddag, og vi ønsker bussen fram i køen. Da kan vi også utnytte arealet som ligger dødt etter at den betjente bomstasjonen forsvant. Det er dessuten mye asfalt og ikke veldig trivelig ved bryggeriet, nå blir det beplantet og oppgradert, forteller Holvik.

Statens vegvesen opplyser at prosjektet har støtt på problemer, fordi de må skifte ut et eldre rør som leder Grimsbekken under veien, sju meter under asfalten.

— Det gjenstår grunnundersøkelser. Per i dag er vi usikre på fremdriften, sier Inger Ann Fidjestøl, leder for veiavdelingen.

Grundekjøn krever støykompensasjon

Det er flere enn UiA-rektoren som har skrevet brev i sakens anledning. Ordfører Arvid Grundekjøn bor i Baneheiveien, over veien for bryggeriet, og krever støykompensasjon.

— Hvis støymålinger viser at vi får en økning vil vi bli behandlet som alle andre. Vi sier ikke nei takk til noe vi har krav på, sier Grundekjøn, som påpeker at brevet er formulert av hans kone.

Også Torunn Lauvdal har bedt om støyskjerming. ATP-lederen bekrefter at flere vil få kompensert for økt støy.

— Ja, det er faste rutiner hvis støyen overstiger 55 desibel. Da får de automatisk enten støyskjerm eller fasadetiltak, litt avhengig av hva huseier ønsker, opplyser Øystein Holvik.

Grundekjøn er bekymret for gående og syklende i krysset ved Artillerivollen. Holvik sier krysset vil bli rettet opp og dermed noe sikrere enn i dag.