Våren 2010 skapte vulkanutbruddet i Eyjafjallajökull en askesky som lammet flytrafikken i Europa i seks dager. Askeskyen fra vulkanutbruddet rammet mer enn ti millioner flypassasjerer.

Nå melder islandske myndigheterat det er stor fare for aske i europeisk luftrom etter et utbrudd i vulkanen Bárðarbunga lørdag, skriver Aftenposten.

— Kan bli store konsekvenser

— Konsekvensene for europeisk luftfart kan bli store, skriver Avinor i en pressemelding lørdag.

Men på grunn av erfaringen fra 2010, er Avinor, norske myndigheter og europeisk luftbransje langt bedre forberedt.

— Det er gjort en stor jobb for å få til en mer helhetlig håndtering av en slik situasjon i Europa, sier Jan Gunnar Pedersen i Avinor Flysikring.

Stenger ikke luftrommet

Det innebærer at blant annet at normalt vil ikke luftrom bli stengt, slik som sist.

— I stedet vil Avinor og andre flysikringsaktører holde flyselskapene orientert om hvilke områder det er aske i, og hvor høy konsentrasjonen er i de ulike områdene, sier Pedersen.

Tor Kristiansen, kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, forklarer at fremfor å stenge luftrommet, vil det bli inndelt i fareområder etter askekonsentrasjon. Fra ingen eller lav konsentrasjon, medium konsentrasjon til høy konsentrasjon.

- Dermed blir det mulig for de enkelte flyselskap å avgjøre hvor de skal fly ut i fra hvilke godkjenninger de har, sier Kristiansen.

Han kjenner ikke til norske fly som har godkjenning til å fly i høy askekonsentrasjon.

Flyene bedre rustet

Ifølge Avinors Jan Gunnar Pedersen er en stor forskjell fra 2010 at europeiske flyselskaper har flere fly som er godkjent for å fly i områder med medium askekonsentrasjon.

— Dermed unngår vi situasjoner hvor enkelte land stenger hele sitt luftrom, sier Pedersen.

Han sier videre at siden de foreløpig ikke vet hvor stort et eventuelt utbrudd vil bli, kan de heller ikke uttale seg om konsekvensene for norsk og europeisk luftfart.

- Men dersom utbruddet blir tilsvarende det vi hadde i 2010, vil konsekvensene bli langt mindre, sier Pedersen.

Måler askebevegelser bedre

Utbruddets størrelse og varighet sammen med partikkelstørrelsene er faktorer som påvirker hvor store konsekvensene vil bli av et utbrudd.

- Det er værsituasjonen som avgjør hvor raskt asken flytter seg i luftrommet, sier flysikringsinspektør ved Luftfartstilsynet Ira Schaug-Pettersen på deresnettsider.

Hun forklarer at bedre simulerings- og målemetoder enn i 2010, gjør at luftfartsmyndighetene mer presist kan fastslå hvor vulkansk aske befinner seg.

— På den måten kan flyselskapene unngå å fly i områder med aske og med det unngå skader på motor og andre flydeler, sier hun.

Vet mer om askens innhold

Etter askekatastrofen i 2010, ble en mobil radar flyttet til Island.

— Denne måler hva som kommer ut av vulkaner, slik at man bedre kan vurdere hvordan asken vil bevege seg.

Nok en mobil radar ble flyttet til Island etter at vulkanen Grimsvötn hadde utbrudd i 2011. Begge disse radarene er nå plassert i nærheten av Bárðarbunga.

SAS: - Er bedre forberedt

Henrik Edström, pressesjef i SAS Sverige, sier at det er vanskelig å si hvordan en eventuell askesky vil påvirke deres flygninger.

— Vi overvåker situasjonen nøye og følger med på myndighetenes informasjon om konsentrasjon av aske i luften, sier han.

Det er det enkelte flyselskap som avgjør om sine fly skal fly i områder med aske eller ikke.

— Men det går an å fly rundt eventuell aske. På grunn av bedre systemer og beslutningsprosesser, er både vi og hele luftbransjen bedre forberedt enn vi var i 2010, sier Edström.