Det aller meste av riksvei 41 holder "gul stripe-standard". Men svingene er mange, og en rekke steder er det uoversiktlig. Her ved avkjørselen til Røynås. Foto: JOSTEIN BLOKHUS

— At ulykkesstatistikken akkurat her på Drangsholt ikke er så ille, skyldes både flaks og folks frykt for å ferdes her, særlig om vinteren, sier Katja Winsjansen og Tor Punsvik, leder og sekretær i Drangsholt og Grødum velforening.

Bolighusene ligger tett inntil riksveien på begge sider.

— For en tid tilbake fikk en familie en bil nesten inn i stua. En mor med to i barnevogn unngikk så vidt å komme på panseret til en bil, sier Katja. Hun har sitt arbeid i Lillesand. Nå gruer hun seg til snøen kommer.

— Mange kjører svært fort og kutter svinger. En rekke ganger har det vært nære på, sier hun. Og Tor legger til at målinger på 90-tallet viste at bilistene i snitt lå 10 kilometer over fartsgrensen.

Aller helst ville de hatt gang- og sykkelvei både mot Tveit og Birkeland. Men dit er det nok langt fram. I første omgang gjelder det å bedre forholdene på Drangsholt. Foreningen har sendt brev til Birkenes i forbindelse med trafikksikkerhetsplanen som er vedtatt. De ber både om sykkelvei og fartsdumper. Og skryter av kommunen som tar sikkerheten på alvor.

MEST TRAFIKKFARLIG

— Riksvei 41 er den eneste riksveien vi har gjennom kommunen vår, fra Drangsholt og oppover forbi Herefoss. Det er den mest trafikkfarlige strekningen vi har i Birkenes. Nær halvparten av alle ulykkene skjer på den strekningen, sier trafikksikkerhetskontakt i Birkenes kommune Jakob Olaus Mo.

— Årsakene til de mange ulykkene kan være hastighet, mange svinger og at veien er for smal enkelte steder, som ved Herefoss. Fra Birkeland til Drangsholt er det mange reduserte fartsgrenser, men dette er en trafikkert strekning som krever årvåkenhet hele tiden. Den er veldig svingete. Kombinasjonen av biler og syklister kan også skape farlige situasjoner, sier han. Og legger til:

— Sykkelveien fra Birkeland er nå kommet nesten til Birkenes kirke. I forbindelse med den nye ATP-planen for Kristiansandsregionen har vi spilt inn gang- og sykkelvei derfra til fylkesgrensa mot Vest-Agder. Problemet er at det dessverre velges tiltak der det er flest personer og størst trafikk, og det er jo sentralt i Kristiansandsområdet. Vi slåss litt om prioriteringen på denne gang- og sykkelveien.

Et slikt prosjekt koster penger og er avhengig av bypakken som kommer om et par år i Kristiansandsregionen. Sykkelveien fra Birkeland til Lillesand, som er noe lengre, kommer på 100 millioner.

Trafikken på riksvei 41 gikk noe ned da motorveien sto klar i 2009. Men fortsatt er bilene mange, og nye boligfelt dukker opp langs veien, fra Grødum til Mollestad. Med økende trafikk som resultat.

FOREGANGSKOMMUNE

Birkenes var i 2000 første kommune i fylket med trafikksikkerhetsplan. Nå er den revidert for sjette gang.

— Birkenes er en foregangskommune innen trafikksikkerhetsarbeid. Nå arbeider de for å bli sertifisert som trafikksikker kommune. Riksvei 41 er relativt svingete og smal mange steder. Dette er jo en hovedfartsåre mellom Kristiansand og Åmli, så nå bør det være denne veiens tur til å få en oppgradering, sier distriktsleder Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk Aust-Agder.