Ifølge ferske tall fra Agder kollektivtrafikk (AKT) er veksten på Vennesla-trafikken til og med november på 6,4 prosent, målt mot 2013. — Det er en vekst på over 40.000 påstigende, sier markeds- og utviklingssjef i AKT, Thomas Ruud Jensen, til Fædrelandsvennen.

— Vår jobb er å produsere mest mulig kollektivtrafikk for pengene, noe vi lykkes ganske godt med. Vi hadde en god vekst i fjor, og det fortsetter i år, sier han.

Veksten i busstrafikken betyr samtidig at veivesenet hiver seg rundt.

Oppgraderinger

— Vest-Agder fylkeskommune setter av midler til oppgradering av busslommer til standard som tilfredsstiller universell utforming. I Vennesla har kollektivtrafikken tatt seg opp og det er stopp som har stor bruk, skriver seksjonsleder Anne Grete Tofte og senioringeniør Alf Inge Helle til kommunen.

Statens vegvesen vurderer å ruste opp busstoppene ved Postgården og ved Kvarstein skole. Det er også mulig at det kan gjøres en mindre opprusting av stoppet ved Hunsfoss skole.

— Fylkeskommunen har satt av midler til dette, og budsjettet behandles i disse dager. Det er snakk om fire millioner kroner i frie midler til slike tiltak, og planen er at vi skal gå i gang å bygge neste år, sier Helle.

Samme ruter

Men selv om stadig flere velger det mer miljøvennlige alternativet, så øker ikke bussfrekvensen til og fra bygda.

— Vi har ikke gjort noen store grep når det gjelder Vennesla-ruta, og det er bare fullere busser nå enn tidligere. Vi har heller ingen konkrete planer om å øke frekvensen. Neste uke er det budsjettbehandling i fylkestinget, hvor det blir klart hva vi vil få i tilskudd fra fylket neste år, sier Thomas Ruud Jensen.

Totalt er veksten i Kristiansands-området hittil i år på 4,2 prosent. Med totalt 7.749.774 påstigninger, innebærer det en økning på 309.709 påstigninger målt mot fjoråret.

Årsaker

Arne Vatne, leder av teknisk forvaltning i Vennesla kommune, mener det er flere årsaker til at venndølene nå tar mer buss.

— Innfartsparkeringen på Graslia har et belegg på rundt 70-80 prosent mange dager, sier han om den største av de tre parkeringsplassene for pendlere til byen, med rundt 100 plasser.

— Jeg tror også at folk ser at det er dyrt å ta bilen inn til Kvadraturen. Det er utgifter med bomring og parkering, og det kan være vanskelig å finne ledige plass, sier han.

Rådgiver Ingrid S. Konsmo ved samfunnsseksjonen i kommunen er glad for trafikkveksten og investeringene.

— Det er flott at veivesenet vil ruste opp og bruke penger på Vennesla. De har oppgradert et busstopp ved kirka allerede, og gitt den universell utforming.

Hun tror også at anleggene med innfartsparkering har bidratt til veksten, og det kan komme et til.

— Atp-utvalget (Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen) skal møte før jul, og jeg vet at sekretariatet foreslår midler til en ny innfartsparkering på Grovane.