KRISTIANSAND: — Vi ønsker å se mer til fullriggeren Sørlandet i vår egen skjærgård, det er synd at byen skal ha økonomiske forpliktelser for et skip som er så lite synlig. Selv om Maarten er attraktiv, tror jeg muligheten for å kjøre en original fullrigger vil trigge mange cruisepassasjerer, uttalte ordfører Arvid Grundekjøn (H) i kommunalutvalget tirsdag.

Verken cruiseturister eller næringslivet får nok av Kristiansands skjærgård. Nå vil Selskapet Maarten (kommunalt eid) bygge en kopi av den populære sightseeingbåten, og ba politikerne om fullmakt til å sondere markedet.

STYRELEDER: Pensjonert havnedirektør Odd A. Salvesen er gruppeleder for Pensjonistpartiet og styreleder for Selskapet Maarten AS (kommunalt eid). Tirsdag fikk han fullmakt til å sjekke priser på ny sightseeingbåt. Foto: Vegard Damsgaard

— I 2014 kan vi klare å ha en ny båt på markedet. Men i dag har vi liten idé om pris. Når vi vet mer vil vi komme tilbake til kommunalutvalget, forklarte pensjonert havnedirektør Odd A. Salvesen, gruppeleder for Pensjonistpartiet og styreleder for Selskapet Maarten AS.

- Dette er vanskelig

Behovet er akutt. I en undersøkelse blant Maartens kunder svarer 83 prosent at de mener byen trenger en ekstra sightseeingbåt, fordi de ofte får avslag på sin bookingforespørsel.

Cruisetrafikken til Kristiansand har økt fra 30 båter i 2008 til 70 båter i 2013. Kommende sesong blir det 15 dager med doble cruiseanløp.

— Jeg synes dette er vanskelig, kommenterte rådmann Tor Sommerseth, og minnet om at kommunen i 1994 og 2000 investerte i fartøyene Silius og Vilhelm Krag, noe som endte i dundrende underskudd.

— Det er en kjempepositiv sak at byen har behov for større kapasitet på charter, men når vi ikke har en økonomisk ramme eller indikasjon er det vanskelig å gå videre, mente Frps gruppeleder Tor S. Utsogn.

I VINTERDVALE: M/S Maarten kjører årlig om lag 130 turer fra mai til september. I vinter ligger den fortøyd her på kai 6 i Kristiansand sentrum.  Foto: Tore-Andre Baardsen

— Fantastisk opplevelseOrdføreren, som er styremedlem i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet, fikk imidlertid klar støtte fra varaordføreren.

— Det ville være en fantastisk opplevelse for turister å chartre skoleskipet Sørlandet om sommeren, mente Jørgen Kristiansen (KrF).

I likhet med flere var han skeptisk til en nyinvestering, og ønsket utredet om private, for eksempel fra Lillesand og Søgne, kunne dekke det økte behovet i høysesongen.

Styreleder Salvesen mener tilstanden til mange private fartøy er for dårlig, men finner utspillet om fullriggeren atskillig mer besnærende:

— Jeg var så heldig at jeg i 1980-81 var skipper på Sørlandet da vi drev sightseeing her i skjærgården. Men vi greide ikke dekke omkostningene, selv med frivillige mannskaper om bord. Den gang gikk vi ut Kalvedansen, rundt Hellesundet og hjem igjen. Det er interessant å prøve igjen, fordi vi med cruisepassasjerer kan fylle atskillig mer opp på dagsturene. Så jeg synes absolutt vi skal ta en prat med fullriggeren, kvitterte han.

Tross noen negative signaler fikk Salvesen også samtykke til å sjekke mulighetene for å bygge en «Maarten II», etter tegningene fra 1982.