— Vi jobber nå med en regulering for firefeltsbro og vi er veldig nær bygging, sier regionveisjef Kjell Inge Davik.

I forslaget til statsbudsjett skriver regjeringen at de vil bevilge penger til planlegging av ny bro med tanke på "anleggsstart så raskt som praktisk mulig"

Ifølge avdelingsdirektør Johan Mjaaland betyr det at bygging kan starte i løpet av neste år eller ved årsskiftet 2015/2016. — Vi holder på å prosjektere og målet er at vi kan gjøre de første tiltakene neste år, men det er alltid noe usikkerhet rundt tidspunkt, sier Mjaaland.

Ny bro

Ifølge Johan Mjaaland er planen at det i hovedsak vil være trafikk i fire felt under hele anleggsperioden. Det skal de løse på følgende måte:

  • Bygging av ny bro starter før den gamle blir revet. Det skjer ved at det bygges bro mellom de to eksisterende broene. Denne blir i første omgang ikke helt fullført.

  • Etter dette blir den gamle Varoddbroa bli revet. Når den gamle broa er revet, fortsetter utbyggingen av den nye broa.

  • Når den nye broa er ferdig, vil det være fire filer for biler, eget kollektivfelt og bred gang og sykkelsti.

Det er satt av 750 millioner til ny Varoddbro.

Les også:

Planlegger ringvei

Ny Varoddbro er det trolig det første store veiprosjektet som blir startet opp. Men ifølge regionveisjef Kjell Inge Davik har de nå nok midler til å fortsette planleggingen av videre utbygging av E 39.

— Når det gjelder ringveien rundt Kristiansand, er det fullt trykk på planlegging. Det samme gjelder hele strekket fra Søgne øst til Ålgård og det er vi veldig fornøyde med, for nå kan vi planlegge helhetlig på strekningen.

Selve arbeidet med å bygge ny E 39 kan ikke starte nå. Veivesenet har tidligere antydet 2017 som det man i beste fall kan håpe på. Medlem i Samferdselskomiteen, Hans Fredrik Grøvan (KrF) har også nevnt 2017 som det mest optimistiske anslaget for byggestart.

Usikker start

Kjell Inge Davik vil ikke gå inn på byggestart nå.

— Det er litt vanskelig å si. Nå planlegger vi helhetlig utbygging med firefelts vei mellom Søgne og Ålgård. Etter det kan vi gå i gang med reguleringsplan, men det må henge nær sammen med bevilgninger til utbygging, sier Davik.

Neste år vil det være klart hvilken trasse ringveien rundt Kristiansand kan få. Deretter kan man starte en detaljplanlegging (reguleringsplan) før arbeidet kan starte.