VENNESLA: — Vi var hele tiden imot at rushtidsavgift skulle innføres i Kristiansand, fordi vi fryktet at det skulle bli dyrere å kjøre bil, samtidig som busstilbudet forble dårlig. Nå er det akkurat det som har skjedd, sier leder av Fremskrittspartiet i Vennesla, Alexander Etsy Jensen, til Fædrelandsvennen.

— Folk ble forespeilet at her skulle de få bedre busstilbud dersom de fikk en ekstra bomavgift. Men det har ikke skjedd, og folk har blitt lurt, sier Etsy Jensen.

Bussene kommer ikke

Venneslas politikere har krevd 15 minutters intervaller mellom bussavganger til og fra Kristiansand før innføringen av en rushtidsavgift.

Rushtidsavgiften kommer i sommer, men det gjør ikke bussene, slik Fædrelandsvennen skrev torsdag. Venndølene kan med to unntak ta bussen med 15 minutters intervall under morgenrushet, men de må vente opptil 30 minutter på å ta bussen hjem igjen under kveldsrushet fra 14.30–17.00.Og det foreligger ingen planer hos Agder kollektivtrafikk (AKT) om å forbedre rutene til Vennesla, selv om flere andre ruteforbedringer i regionen bli lansert fram mot høsten.

— Burde presset hardere

Bortsett fra Frp, støttet alle i plan- og økonomivalget 15. mai i fjor forslaget om å få til en langsiktig bypakke for Kristiansand kommende 20 år, basert på bompenger og rushtidsavgift. Det var her 15-minutterskravet ble fremmet for å gi venndølene noe tilbake.

UENDRET BUSSTILBUD: Busstilbudet blir forbedret på flere strekninger som følger av innføringen av rushtidsavgift i sommer. Men på ettermiddagen vil det fortsatt bare gå tre busser i timen til og fra Vennesla. Foto: Henrik Ihme

— Jeg vet ikke om det har blitt gjort en dårlig jobb politisk, men det burde ha vært presset på hardere for å få bedre busstilbud både morgen og ettermiddag. Den politiske ledelsen står med ansvaret overfor innbyggerne i Vennesla, og skal sørge for at dette tilbudet kommer på plass. Skal vi være med på dette spleiselaget så skulle det bare mangle at vi må vi få noe igjen for det, sier han.Ordfører Torhild Bransdal medgikk til Fædrelandsvennen torsdag at kommunen ikke hadde vært flinke nok til å få igjennom kravet sitt.

Jobber med saken

Hva har dere gjort konkret for å realisere dette kravet, Bransdal?

— Vi har jobbet på flere fronter for å få dette til, som i fylkestinget og i Atp-utvalget, slik at vi kan få flere statlige midler og vår rettmessige del av kaka.

— Kunne du ha presset hardere på for busstilbudet til Vennesla?

— Hvis jeg kunne presset hardere på så hadde jeg gjort det. Men det kan være mye jeg ikke ser, og for å oppnå det vi ønsker så må vi ha en god relasjon til de andre kommunene, sier hun.

Bransdal vil ikke kommentere Alexander Etsy Jensens utsagn om at venndølene har blitt lurt, men sier at jobben pågår.

— Vi har ingen motstandere på dette, hverken i AKT eller i fylket, men vi må spille sammen med alle andre som har kollektivbehov, og vi jobber hele tiden for en gunstigere fordeling av de midlene som finnes.