— Flykapteinen nektet å blåse da politiet avholdt en promillekontroll om bord i flyet. Da har vi hjemmel i luftfartsloven til å ta ham med til en blodprøve, sier vakthavende jurist, Ernst Ragnar Pfaff i Agder politidistrikt.

— Hva var bakgrunnen for at dere ville teste ham?

— Det er det samme som langs veien. Vi ønsket å ha en kontroll. Det er helt vanlig at vi tar slike kontroller, sier Pfaff.

Politiet fikk tips

Politiadvokat Hellek Rue sier til Fædrelandsvennen at det var en politipatrulje som foretok promillekontrollen på Widerøe-flyet.

— Bakgrunnen var et tips som politiet mottok. Patruljen reiste til stedet. På bakgrunn av deres observasjoner var det skjellig grunn til mistanke, slik at han ble tatt med for å få tatt blodprøve, sier politiadvokat Rue i Agder politidistrikt.

— Var kapteinen synlig beruset?

— Vi har ikke opplysninger om det, sier Rue.

— Når dere sier det var skjellig grunn til mistanke, var det fordi han nektet utåndingsprøven?

— Det var mer enn det. Det ble gjort en konkret vurdering på stedet, uten at jeg vil gå nærmere inn på detaljene, sier politiadvokaten.

Fratatt flysertifikatet

Mannen i 40-årene ble anholdt av politiet på stedet. Etter å ha avlagt blodprøve ble han løslatt.

— I løpet av dagen har jeg vært i kontakt med luftfartstilsynet flere ganger. De har nå besluttet å tilbakekalle flysertifikatet hans til vi har fått svar på blodprøvene, sier Pfaff.

Ifølge Pfaff lot styrmannen seg promilleteste uten protester, mens kapteinen nektet.

— Samtlige ansatte om bord i et fly har et pliktmessig avhold. Det gjelder ikke bare kapteinen, sier Pfaff.

Blir personalsak

Ifølge VG, som først omtalte saken, skulle flyet til København.

Politiet tok seg inn i flyet før passasjerene var gått om bord.

— Jeg kan bekrefte at vi har en pilot som ble hentet av politiet på grunn av mistanke om alkoholpåvirkning. Det ble tatt blodprøver. Resultatene foreligger ikke, så enn så lenge dreier det seg om en mistanke. Dersom mistanken blir bekreftet vil dette bli en politisak og en personalsak, sier Silje Brandvoll, informasjonssjef i Widerøe, til Fædrelandsvennen.

Nulltoleranse

Flyet, som skulle ta av klokken 10.10, ble forsinket i over en time på grunn av hendelsen.

— Vi har nulltoleranse når det gjelder bruk av alkohol i tjenesten. Utover det kan jeg ikke si noe særlig, ettersom dette blir en personalsak, sier Brandvoll.

Brandvoll bekrefter overfor Fædrelandsvennen at selskapet har kontakt med den mistenkte kapteinen.

På spørsmål om kapteinen har gitt noen forklaring på hvorfor han nektet utåndingsprøven, sier Brandvoll at selskapet kun vil svare på faktaspørsmål knyttet til saken.

Endret regelverk

Fram til 2012 kunne norske piloter med loven i hånd nekte å la seg promilleteste. Det var da ikke anledning til å ta utåndingsprøver av piloter på fly i Norge, kun blodprøver, og da kun hvis det forelå grunn til mistanke. Politiet kunne med andre ord kontrollere bilister, togførere og sjøkapteiner, men ikke piloter på fly.

Mot protestene fra Norsk Flygerforbund, som mente promillekontroller var feil bruk av ressurser, og at det burder foreligge grunn til mistanke før en pilot måtte blåse, ble loven endret i 2012, slik at også piloter må blåse hvis det kreves. Straffen for å fly med promille er bøter eller opptil to års fengsel.