Jan Pedersen har vært daglig leder, nå er han styreleder i Grønn Kontakt, selskapet som drifter stasjonene for ladepunkteiere i Sør-Norge. Han mener at staten må ta et mye større ansvar når det gjelder utbyggingen av infrastrukturen for elbiler.  Foto: Torstein Øen

Han kjøpte sin første elbil i 2004, lenge før elbilbølgen flommet inn over Norge. Så moro syntes han det var med elbil athan tok den på trailer fra Oslo til Søgne for å vise den fram i hjembygda. Å kjøre den over en så lang strekning var hasard, i følge IT-konsulenten som har sitt daglige virke på Mandal videregående skole og kjører elbil mellom hjemmet i Søgne og arbeidsplassen i Mandal.

Hasard

Og fortsatt mener han at det er hasard, tidkrevende og kostbart om han skulle velge å kjøre elbilen fra Søgne til Oslo for å besøke venner.

— Jeg hadde i alle fall ikke våget å ta med vårt lille barn på ett år i bilen, spesielt ikke på vinteren, slår han fast, mannen som nå kjører Nissan Leaf slik svært mange norske elbileiere gjør.

Roll mener at staten må langt sterkere inn både med midler og styring når det gjelder utbygging av ladestasjoner.

— Når staten har lagt opp til en elbilpolitikk som gjør at vi passerer 50.000 elbiler allerede i 2015, må også infrastrukturen på plass. Det er god samfunnsøkonomi, slår Roll fast, som har regnet litt på hvor lang tid og hva det vil koste å kjøre elbilen fra Søgne til Oslo.

Åtte timer

— Med lading vil det ta meg minimum åtte timer, og da regner jeg snilt. Og for å få ladet opp bilen slik at jeg er rimelig sikker på å komme til neste ladestasjon, om den finnes i virkeligheten og ikke bare på kartet, må jeg totalt ut med mellom 400 og 500 kroner hver vei, sier Roll, som medgir at i dagens elbilmarked er det egentlig bare Tesla som virkelig egner seg for familieturer fra Kristiansand til Oslo.

Han mener også at det kommer dårlig fram at kapasiteten på batteriene i elbilene reduseres jevnt og trutt, og viser til egen bil som nå har ca 85 prosent av kapasiteten den hadde da den var ny etter 56.000 kilometer.

— Dersom du eier en elbil i noen år, vil den mesteparten av tiden ha en batterikapasitet mellom 70 og 90 prosent i forhold til hva den hadde da den var ny, mener Roll.

Dyr strøm

Han synes også at opp til 100 kroner, som han må ut med for å få åtte, ti mil kjørelengde når han lader på en hurtigladestasjon, er en altfor høy pris. Og synes at staten bør subsidiere strøm til elbiler ved å kompensere for effektavgiften og på denne måten sørge for at utbyggere ikke må betale fire kroner pr kw for strømmen som vi hjemme får for 1kr/kw.

— Hvis ikke er det stor fare for at eiere av ladbare hybridbiler rett og slett ikke gidder å lade bilen og kjører den på fossilt brennstoff, sier han.

Tar tid

Han tror heller ikke at mange som kjøper elbil er klar over at det tar lengre tid å lade bilen når temperaturen er rundt null grader enn ved ideelle 20 grader, som vi jo ikke så ofte har i Norge.

Dermed mener han at det tar minst 45 minutter å lade bilen fra fem prosent kapasitet til 80 prosent, som han mener er status etter første etappe på den tenkte turen fra Søgne til Oslo. Da er han kommet til Arendal og har brukt nærmere to timer når han legger ut på andre etappe videre til Brokelandsheia, der det etter hvert skal komme en lader.

Stor spenning

Og slik fortsetter det på turen videre mot Oslo, mener han, med stor spenning om ladestasjonene er på plass, om de er operative og om det kanskje er kø når han ankommer.

— Og bare på enkelte av etappene mot Oslo hadde jeg våget å slå på varmeapparatet, ellers kunne jeg risikert å bli stående strømløs og rådløs et sted på E18, sier Roll. Og bedyrer at han har kjempestor tro på elbilenes fremtid i Norge.

— Men noen må raskt ta tak i ladeproblematikken. Hvis ikke kan dette ende i at elbilene ender som en flopp i Norge.

- Utbyggingen går alt for sent

Utbygging av ladestasjoner henger igjen. Tilgjengelige midler for slik utbygging er for små og kommer alt for sent.

Det sier Jan Pedersen, styreleder i Grønn Kontakt, det Kristiansands-baserte selskapet eid av 23 energiselskap som drifter ladestasjoner for norske ladepunkteiere.

Han gir Søgne-mannen Roll full støtte i kritikken mot den altfor sene utbyggingen av ladestasjoner selv om han er litt mer optimistisk nå enn for kort tid siden. Det er fordi selskapet som har stått for subsidiering av denne utbyggingen, Transnova, er lagt inn under det langt større og kapitalkraftigere Enova.

Enova har hatt ansvar for subsidiering av energiøkonomiske tiltak innenfor byggsektoren, mens Transnovas ansvar har vært transportsektoren.

— Jeg håper og tror at vi allerede i 2015 vil få se at utbyggingen av antall ladestasjoner øker, sier Pedersen, som slår fast at en slik utbygging er så kapitalkrevende at det er helt nødvendig med et samarbeid mellom staten og private aktører.

Pedersen peker på at en forklaring på manglende utbygging er at ingen, eller svært få, forutså den voldsomme elbil-veksten i Norge. Men han er 100 prosent enig med de som hevder at når staten legger til rette for en sterk vekst i antall elbiler, så må det også bygges ut ladestasjoner i et helt annet tempo enn i dag.

— Bare ved en kraftig utbygging av ladestasjoner kan vi få bort den skalte rekkeviddeangsten, sier styrelederen i Grønn Kontakt.