Denne våren vil kommunen ut på alle videregående skoler for å få elever som bruker moped til å bytte den ut med elektrisk sykkel.

— Jeg vil aller helst at alle går over til elsykkel, men om vi i løpet av noen år kan komme dit at halvparten går over på elsykkel, vil jeg være fornøyd, sier Øystein Holvik, miljøvernsjef i Kristiansand.

De nærmeste månedene ønsker representanter fra kommunen å dra rundt på alle de videregående skolene i kommunen. Med seg har de 20 elsykler som elevene skal få leie for å se om det er noe for dem.

Kraftig vekst

Øystein Holvik håper å treffe en bølge der elsykler blir stadig mer populært.

— Vi tror markedet for elsykler kommer til å eksplodere i år, sier Holvik som baserer seg på trender fra andre europeiske land og tall fra lokale sykkelforhandlere.

Hos sykkelforretningen G. Nordby regner de med å kunne selge opp mot 400 elektriske sykler i år.

— Det har vært en helt vill vår. Vi solgte 200 sykler i fjor, og regner med at vi kan klare en dobling, sier selger Børge Hoem.

Når de det målet, vil elsykler utgjøre 20 prosent av salget.

Forurenser

Kristiansand kommune har allerede vært rundt på byens største bedrifter for å skryte av elsyklenes fortreffelighet. Når de videregående skolene nå står for tur, er målet å få mopedene bort fra trafikken.

— Det har blitt mange mopeder de siste årene. De har to-takts motorer som gir et visst klimautslipp. Selv om vi ikke skal overdrive effekten for miljøet, vil det bidra om halvparten av de som har mopeder gikk over til elsykkel, sier Holvik.

Målet er ikke bare å få elevene over på elsykler mens de går på videregående. Kommunen vil også sikre at elevene fortsetter med elsykler når de blir gamle nok til å kjøre bil.

Mopedene er heller ikke spesielt velkomne på veiene.

— De kjører seint, og skaper i tillegg en del trafikkfarlige situasjoner når biler kjører forbi dem. Med hensyn til trafikksikkerheten er det en fordel å få redusert antall mopeder, selv om vår hovedbegrunnelse er klima, sier Holvik.

Folkehelse

En egen nasjonal aksjon for elsykler, som blant andre Syklistenes Landsforening står bak, har som mål at det skal være 60.000 elsykler i Norge innen 2018. Til sammenligning var det 174.000 mopeder i 2012. Elsyklene som blir solgt i Kristiansand har en snittpris på 23.000 kroner.

Selv om elsyklene ikke har like god effekt på folkehelsen som en vanlig sykkel, er likevel folkehelse et av de viktigste argumentene når framkomstmiddelet blir markedsført.

— Vi er positive til elsykler. Innen folkehelsen er stegvis aktivisering av befolkningen helt sentral. Det å få noen som ikke er aktive i det hele tatt til å bli litt aktive, er veldig viktig for motivasjonen. Da er det mye enklere å få dem mer aktive senere, sier Oddmund Frøystein, rådgiver for folkehelse i Vest-Agder fylkeskommune.

— Men elever i videregående er vel i stand til å bruke vanlige sykler?

— Det kan man alltid si. Men elsykkel vil uansett være mye bedre enn moped.

Fart og framkommelighet avgjør

Moped går raskere og man kan kjøre i trafikken. Det ble avgjørende for Julie Robertsen (17) på Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG).

— Jeg vurderte elsykkel en stund. Men det går fortere å komme seg fram på moped. Derfor kjøpte jeg moped for konfirmasjonspengene mine, sier hun.

Stemningen for elsykler er ikke stort bedre hos de andre vi møter i det elevene skal hjem.

— Jeg har ikke engang vurdert det. Det går for sent, og man må kjøre på fortauene, sier Erik Jochumsen som kjører lett motorsykkel.

Lise Remme (17) innser at det ikke er spesielt miljøvennlig med moped. Ikke spesielt sunt heller.

— Før syklet jeg fra Søm, men det gjør jeg ikke nå som jeg har fått moped. Men jeg sørger for å trene likevel, sier hun.