KRISTIANSAND:
Se video av testingen øverst i artikkelen, der ekspertene også har det litt moro!
«Testing, testing. Dette er en test på nytt meldingssystem i Vågsbygdporten», sier en stemme fra det splitter nye høytaleranlegget.
Eksperter fra Norge og Holland har i samarbeid med Statens Vegvesen nå montert et nytt kommunikasjonsanlegg i Vågsbygdporten.
— Vi skal prøve ut et nytt system som kan gi trafikanter beskjeder om ulike trafikale hendelser. Med dette systemet kan vi for eksempel lede folk til nødutgangene, forklarer Jan Øyvind Pedersen, ingeniør i Statens vegvesen.
Beskjeder fra Porsgrunn
I dag kan bilister i moderne tunneler motta meldinger fra Vegtrafikksentralen i Porsgrunn via bilradioen. Svakheten med denne måten å sende meldinger på, er at bilister nødvendigvis ikke har slått på radioen. Det kan også hende at de forlater bilen, i tilfelle ei ulykke, en bilbrann og liknende. Med det nye systemet kan bilistene høre meldinger både i og utenfor bilene.
Systemet er installert i mellom 50 og 100 tunneler i Europa, blant annet i Tyskland og Holland, og i andre land. Men det er ikke tidligere benyttet i Norge.
— Vi blir en forsøkstunnel for Norge. Folk vil komme fra hele landet for å oppleve hvordan det fungerer, opplyser Pedersen.
Vennesla-firma involvert
Firmaet Tratec Norcon AS, som holder til i Vennesla, er involvert i prosjektet, og importerer lydanlegget. Firmaet leverer blant annet automatiserings— og styresystemer til offshoreindustrien og til prosjekter som har med samferdsel å gjøre.
— Det er 76 tunneler som skal oppgraderes teknisk i Statens vegvesen, region Sør. Det nye lydsystemet er én aktuell oppgradering, forteller Brynjulf Mosland, markedssjef i Tratec Norcon.
Må treffe riktig frekvens
Dik Hogeweg, direktør for TKH Osolectra som har base i Holland, har produsert systemet som nå skal testes ut i Vågsbygdporten. Firmaet hans leverer blant annet nødtelefoner, kamerasystemer og andre kommunikasjonssystemer for tunneler.
— Det er veldig viktig at folk forstår hva som blir sagt. Folk kan jo være i panikk etter ei ulykke. Derfor skal vi levere høy kvalitet på lyden, understreker Hogeweg.
Tilpasninger
Ole Petter Fjermeros er prosjektleder for samferdsel i Tratec Norcon. Han forteller at det må mye tilpasninger til for at systemet skal passe inn i akkurat Vågsbygdporten.
— Lyden må treffe den som hører på fra samtlige høytalere tunnelen. Det er montert fire høytalere for testing, og med vår teknologien unngår man faktisk ekko, sier Fjermeros.
For at trafikantene skal høre lyden fra høytalerne, filtreres støyen fra tunnelen bort. Frekvensen på de lydområdene som ikke allerede er ødelagt, av vifte— og trafikkstøy, økes.
— Hvis systemet ble installert i Flekkerøytunnelen, måtte vi tatt hensyn til at lyden treffer fjellet. I Oddernestunnelen måtte vi tatt hensyn til at formen er firkantet. I denne tunnelen blir lyden tilpasset betongelementen som omgir den, forklarer Brynjulf Mosland.
- Musikk i rushtida?
- Går det an å sette på litt musikk i rushtida på dette anlegget, når køen går tregt?
— Nei, nei, smiler Jan Øyvind Pedersen.
— Det er jo mulig hvis det er ønskelig, flirer Brynjulf Mosland.
Torsdag ettermiddag ble lydanlegget også testet med full musikk, bare for gøy et kort øyeblikk og til ære for Fædrelandsvennen.
Se video av testingen øverst i artikkelen!