KRISTIANSAND: Planene for hvordan en lang rekke veiprosjekter i Agder kan fremskyndes, ble torsdag presentert på et fellesmøte for fylkespolitikerne. For E 39 betyr det følgende:

Firefelten Ytre Ringvei utenfor Kristiansand var planlagt ferdig i 2029. Denne kan stå ferdig i 2023. Firefelten mellom Breimyrkrysset — Volleberg, like vest for Kristiansand, var planlagt ferdig i 2029. Denne kan stå ferdig i 2018. I tillegg vil en rekke midlertidige tiltak på eksisterende vei bli overflødige.

Firefelten videre forbi Søgne og Mandal og fram til Vigeland, var planlagt helt ferdig etter 2030. Denne kan stå ferdig i 2022. Strekningen mellom Vigeland - Lyngdal var planlagt ferdig i 2022, men kan bli blir fremskyndet til 2020. Denne er planlagt som en delvis to og trefelts vei.

Er klare

Planene betyr at nesten hele E 39 gjennom Vest-Agder blir møtefritt.

Men for at prosjektene skal kunne framskyndes så mye, må to viktige forutsetninger på plass. Prosjektene må med i Nasjonal Transportplan og veibudsjettene må øke med over 45 prosent i perioden 2014 - 2023. Regjeringen har blant annet bedt veivesenet planlegge for en slik økning, men det er langtfra sikkert at pengene kommer til Agder.

For det andre må Statens vegvesen region sør klare planleggingsarbeidet. Det tror Davik at de vil.

- Dette er prosjekter vi er klare for. Så er det penger det kommer an på. Vi er avhengige av at dette blir prioritert i Nasjonal transportplan og at det følges opp med midler, sier regionveisjef Kjell Inge Davik til Fædrelandsvennen.

Vegvesenet har satt ned en egen arbeidsgruppe som har tatt for seg E 39 gjennom Vest-Agder. Davik tror ikke at planen om tidligere oppstart blir forhindret av motstand i de forskjellige kommunene langs strekningen.

- Nei, jeg opplever samarbeidet med kommunene som så positivt, at dette tror jeg vi skal få til, sier Davik.

Ikke firefelt

På torsdagens møte med fylkespolitikerne i Agder og Telemark, gjorde Davik det klart at hans mål som veisjef var møtefri vei mellom Oslo - Stavanger.

Slik planene er i dag, blir det firefelts vei på største deler av strekningen mellom Oslo - Arendal. Blant annet firefelt mellom Arendal - Tvedestrand som kan komme tidligst i 2015. Men det blir ikke firefelts på strekningen mellom Dørdal i Bamble og fram til Tvedestrand. En strekning på i underkant av seks mil. Heller ikke mellom Grimstad - Arendal er det planer om firefelts nå.

Flere strekninger på E 18 og E 39 har nemlig for liten trafikk til at veivesenet går inn for firefelt.

- Vi må forholde oss til trafikktallene, og grensen for å bygge firefelts er 12.000 biler i døgnet. På strekningen etter Vigeland er det for eksempel 5000 - 6000 biler, sier Davik.

Veivesenet forholder seg til trafikktall fra Statistisk sentralbyrå 20 år fram i tid når de planlegger vei. De har prognoser for trafikkveksten framover.

- Så kan det hende at nye prognoser viser at trafikken blir høyere enn det vi har planlagt for tidligere. Da kan vi gjøre om planene. Det gjorde vi i Kongsberg, så dette er ikke hugget i stein, sier Davik.

- Må planlegge firefelts vei

Statens vegvesen kan godt bygge to ogtrefeltsvei, men de må planlegge for en firefeltsvei. Dette er denklare tilbakemeldingen fra fylkesordførerne i Telemark, Aust- ogVest-Agder.

— Vi må har respekt for at veivesenet må planlegge innende rammene de får, men på politisk nivå må vi jobbe for at detplanlegges firefelts vei, sier Terje Damman (H), fylkesordfører iVest-Agder.

Fylkesvaraordfører Thore Westermoen (KrF) er enig:

— Deter utrolig viktig at vi planlegger for en firefelts vei. Detgjelder spesielt når vi bygger broer og tunneler, sier Westermoen.

Heller ikke østover er det godt nok hvis deler av strekningen blirto eller trefelts.

— Veivesenet har rammer som er litt for små.Dette viser bare at det er på tide å ta noen fornuftige, politiskegrep, sier Bjørgulv Sverdrup Lund (H), fylkesordfører iAust-Agder.