KRISTIANSAND: Formannskapet i Arendal har gitt full støtte til Gullknapps konsesjonssøknad og planene om rutefly til Bergen og Stavanger.

Samtidig gjør ordfører Einar Halvorsen det klart at han mener det er Kjevik landsdelen må satse på som Sørlandets flyplass.

— Det ligger fast og der står vi skulder ved skulder med Kristiansand. Gullknapp er en flyplass som er bygd opp med privat kapital der Arendal kommune kun har en liten aksjepost fra gammelt av, sier Arendal-ordføreren.

— Avlaste Kjevik

— Vi mener at den på sikt kanskje kan være med å avlaste Kjevik, og vi synes det er feil hvis vi skal hindre private aktører å bygge opp en flyplass, sier Halvorsen som onsdag deltok på et felles formannskapsmøte mellom Kristiansand og Arendal.

Gullknapp har søkt om en konsesjon som, hvis det blir ja, åpner for mindre rutefly til Stavanger og Bergen. Disse flyene tar maks ni personer. I neste omgang er det planer om ytterligere utviding og større fly som vil ta rundt 50 personer.

— De vil ikke bli noen konkurrent til Kjevik, kun et supplement, sier Halvorsen.

Avinor og NHO Luftfart sier nei til konsesjon. De mener det vil kunne skade rutetilbudet på Kjevik og vil ha en grundigere utredning om hvilke konsekvenser en konsesjon vil ha for det eksisterende tilbudet.

— De er ikke negative, de vil bare ha en grundigere utredning om de samfunnsmessige konsekvensene. Det er jeg helt enig i, sier Halvorsen.

- Den tid den sorg

- Men aktørene bak Gullknapp vil jo ha en stor flyplass som kan ta imot like store fly som Kjevik?

— Da vil jeg si: Den tid den sorg. Det er jo stadig nye krav til sikkerhetssoner, noe som lager problemer for mange flyplasser. Slike begrensninger finnes ikke på Gullknapp. Men det ligger langt inne i fremtiden.

Det er samferdselsdepartementet som skal behandle søknaden om konsesjon for Gullknapp.