STORKOLLISJON: Åtte biler var involvert i kollisjonen i Dronningens gate. Bilen nærmest ble begjært avskiltet 13. februar. Det var sjåføren av denne bilen og en annen sjåfør som forårsaket kollisjonen etter at de skal ha råkjørt nedover gaten. Den andre bilen har ingen begjæringer. Foto: Erlend Olsbu

KRISTIANSAND: Forsikringsbransjen ser ikke med nådige øyne på kjøringen til de to unge mennene som kolliderte med parkerte biler i Dronningens gate i går.

— Vi vet hvem som er skadevoldere, og de kommer seg ikke vekk fra ansvaret, lover informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.

Bilene ble ført av to 23 år gamle menn, tilhørende samme miljø i Kristiansand. Den ene bilen kjørte inn i den andre, og til sammen kolliderte de med seks parkerte biler. Vitner forteller om høy fart, og flere av bilene er påført kostbare skader.

— Ble presset ut

Føreren av en av bilene innrømmer at han ikke har fått betalt årsavgift eller forsikring.

- Jeg har vært utenlands i lengre tid, så det er en del papirer jeg ikke har fått orden på ennå, sier han til Fædrelandsvennen.

Han hevder at føreren av den andre bilen presset ham, og avviser at det skal ha dreid seg om kappkjøring.

— Jeg kom kjørende over Lundsbroa, da den andre bilen kom i vill fart etter meg. Det var ingen biler på broa, så jeg la meg ut til høyre for å slippe ham forbi, men han ville ikke. Det synes jeg var merkelig.

- Hvor fort kan du ha kjørt?

— Man kjører kanskje av og til litt over fartsgrensen, men vi bremset ned til 50-60 km/t inn i Dronningens gate, sier han.

- Kjørte dere om kapp, slik politiet antydet?

- Nei, vi kappkjørte ikke. Jeg ga ham to kjappe bremselys da han forsøkte å presse meg opp i fart, og så mistet han plutselig kontrollen over bilen sin og smalt inn i meg to ganger. Den andre gangen så hardt at jeg ble presset inn i en parkert bil, forklarer 23-åringen.

Han har smerter i knærne, men har ellers kommet fra hendelsen i god behold. I dag har han hatt tid til å tenke gjennom hva som skjedde i går.

- Det var flaks at ingen ble alvorlig skadet?

— Det kan du si. Jeg fikk helt sjokk. Alt gikk så fort, sier han.

- Kjente dere hverandre?

— Vi er ikke nære venner, men vi vet jo om hverandre. Vi er i det samme miljøet, sier 23-åringen.

Under etterforskning

— Status i saken er at de to bilførerne så langt er siktet for uaktsom kjøring, bekrefter jourhavende jurist Johan Martin Kile i Agder politidistrikt.

Det er foretatt vitneavhør i går og i dag. Så langt er ikke de to bilførerne blitt ytterligere avhørt utover forklaringen de ga på stedet.

Begge er blitt midlertidig fratatt førerkortet.

— Saken er under etterforskning, det er alt vi kan si nå, onsdag kveld, sier Kile.

Slås hardt ned på

Statens vegvesen bekrefter overfor Fædrelandsvennen at bilen ble begjært avskiltet 13. februar i år.

Bilen er heller ikke forsikret.

— Å kjøre uten forsikring er noe vi ser særdeles alvorlig på. Utleggene forsikringsselskapene får i kjølvannet av kollisjonene vil bli sendt tilbake til skadevolder, såkalt regresskrav, sier Frostad i If Skadeforsikring.

Politiets etterforskning vil danne grunnlaget for forsikringsselskapenes vurdering. Nå kan begge bilførerne risikere store regninger.

— Det er jo bare flaks at det ikke gikk menneskeliv, minner Frostad om.

Sekssifret beløp

— Disse kanaljene som har vært ute får et regresskrav hengende over seg resten av livet. Vi snakker ihvertfall om et krav på et sekssifret beløp, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i Tryg Forsikring.

En nærmere spesifisering våger han seg ikke på.

— Det kommer jo an på hvor mye de andre bilene er skadet, og hvor gamle de er og hvor kondemneringsgrensen går, men det er opplagt at det er mye skade - og at det blir dyrt, sier han.

Av allmennpreventive hensyn vil bransjen følge de to 23-åringene fremover. Olsen peker på at det er helt vanlig at selskapene forfølger slike ting i årevis.

Må betale

— Av og til kan folk ikke gjøre opp for seg i øyeblikket, men om fem eller ti år vil de kanskje ha skaffet seg midler. Da vil de måtte betale for seg, sier han.

- Men hva skjer om man skulle bli delvis eller helt frikjent i retten?

— Selv om politiet skulle ha forsømt seg, vil vi følge nøye med. Og her er det jo åpenbart at noen har oppført seg utenfor alle samfunnets lover og regler, sier Olsen.

Når sluttregningen er klar er han ikke overrasket om totalsummen skulle bli enda større.

— Man skal jo ha erstattet samtlige verdier, renter og prisstigning. Dette blir lett millionkrav i fra bransjen, sier han.

Fædrelandsvennen har gjort en rekke forsøk på å komme i kontakt med den andre bilføreren, uten å lykkes.