KRISTIANSAND: — Det er tilfeldig at kameraet kommer på plass i dag, men vi håper jo at det er ett tiltak som vil gjøre oss mindre utsatt for episoder som i natt, sier daglig leder i Agder Taxi, Reidar Retterholdt, til fvn.no.

Politiet fikk klokken 01.36 i natt inn ransmelding fra en drosjesjåfør som befant seg ved Storenest på Vågsbygdveien i Kristiansand.

— Drosjesjåføren hadde kjørt tre personer fra sentrum og utover, da hodet hans ble dunket mot sidevinduet på bilen av passasjerene. Sjåføren hadde også muligens sett et våpen, forteller Per Kristian Klausen, operasjonsleder ved Agder politidistrikt, til fvn.no.

- Psykisk belastning

De tre ransmennene kom seg av gårde med dagsomsetningen til sjåføren. Drosjesjåføren kunne gi et signalement av ranerne til politiet, og kort tid etterpå ble tre personer pågrepet.

Drosjesjåføren skal ha kommet fysisk relativt uskadet fra ranet.

— Men det er en stor psykisk belastning å bli utsatt for noe slikt, sier Retterholdt.

Han har ikke selv vært i kontakt med drosjesjåføren som ble ranet.

- Ser om vi kunne gjort noe annerledes

Nattens ran kommer i overkant av en uke etter det forriget ranet på en drosje, også den gangen fra Agder Taxi, like ved YX-stasjonen i Vågsbygd.

— Når noe slikt som i forrige uke, og i natt skjer så går vi gjennom alt vi har av rutiner for å se om det er noe vi kunne ha gjort for å forhindre det, forteller Retterholdt. En av de tingene er installering av kameraer, som man altså begynner med i dag.

— Vi vil installere flere kameraer i drosjene i tiden som kommer. Så vil vi etter en stund gå gjennom erfaringene vi har hatt med dette. Det hjelper jo ikke i de tilfellene vi allerede har hatt, men kanskje det kan være med på å forhindre noe lignende i fremtiden, elle i det minste gjøre politiet sin jobb med å fakke gjerningsmennene lettere, sier daglig leder.

- Endelig

Tillitsvalgt i Agder Taxi synes det er på høy tid at det blir installert kameraer i drosjene.

— Jeg vil si endelig. Dette har vi hatt på agendaen i flere år i Norsk transportarbeiderforbund. Det har en veldig preventiv virkning. Erfaringen fra andre steder er at installering av kameraer fører til at problemene i bilene blir betydelig redusert. Jeg føler at vi nå har fått gehør for vårt krav, sier Solheim.

Så langt Solheim kjenner til skal det installeres i alle fall ti kameraer i løpet av nær fremtid. Og i tillegg til å minske faren for ran, påpeker Solheim at det også er en annen fordel med å få kameraer i bilene.

— Det har jo vært episoder der sjåførene har blitt anklaget for forskjellige ting. Og da bil jo et kamera kunne avdekke hva som faktisk har skjedd, påpeker Solheim.

Hundrelapper

En annen ting som både Solheim og Retterholdt tror er med på å minske ransfaren for drosjesjåførene er at man er på vei med å gå bort fra kontanter.

— Vi går mot et kontantløst samfunn, og med tanke på sikkerheten til sjåførene våre så er jeg veldig glad for det. Når det etter hvert går opp for potensielle ranere hvor lite penger som våre drosjesjåfører har i bilen så vil de kanskje skjønne hvor lite lukrativt det er å rane en drosje, sier Retterholdt.

— Jeg kan ikke skjønne at det kan være verdt å gjøre seg til kjeltring for et par hundrelapper. Jeg kan kjøre et helt skift uten en krone i omløp, forteller Solheim.