KRISTIANSAND: – Jeg hadde egentlig ikke noe valg – hadde søkt på 40 jobber uten å få én, og Nav antydet førtidspensjon, sier Terje Sundbø.

Våren 2009 sto han plutselig arbeidsledig. Da Netthandelen.no fikk problemer, måtte Sundbø og drøyt 20 gå. Han var 55 år gammel og småbarnsfar.

– Men tross alt har jeg 35 års erfaring fra hvite— og brunevarebransjen – alt fra reisende til butikkselger og innehaver av min egen forretning i Dronningensgate, før jeg begynte på det som ble fem år i Netthandelen.no. Der jobbet jeg med innkjøp av elektrovarer. Heldigvis lærte jeg også fotografering og grafisk design i løpet av de årene. Så da ingen ville ha meg i fjor vår, satte jeg meg ned og begynte å programmere hjemmesiden til Eltema.no. Hele sommeren holdt jeg på og 1. august var jeg klar til å åpne butikk. Den første måneden solgte jeg en pakke støvsugerposer som jeg egenhendig leverte på postkontoret, minnes den voksne gründeren med et skjevt smil.

Ingen kassekreditt.

Banken var skeptisk og strakte seg til et lån, ingen kassekreditt. Men med stor kontaktflate i bransjen, god kreditt fra leverandørene og et billig kontor- og lagerlokale i Rigedalen, begynte det langsomt å gå bedre.

– Før jul 2009 var jeg oppe i et par millioner kroner. En av sønnene mine, Christian, bestemte seg for å slå følge og sa opp hos Expert. Han har vært i bransjen siden han var 12 og kan moderne butikkdrift, forteller senior. (Junior på 27 virker å være enig.)

– De store kjedene kjøper gjerne inn ni måneder på forhånd. Så hender det at de ombestemmer seg underveis, og da har leverandøren plutselig en container til overs. Den kan vi kjøpe til gunstig pris, forklarer Christian Sundbø.

– Når vi ikke skal lønne direktører og betale for svære, flotte lokaler, kan vi holde lave priser og allikevel tjene penger, supplerer far.

En mill. per måned.

Begge forteller at de nå er oppe i en månedsomsetning på én million kroner.

– Med to mann er det fin butikk. Faktisk kunne vi klart oss med 40 prosent mindre, men vi skal øke en god del og ansette en person til å ta seg av alt med lager og transport. Riktignok er det gøy å gjøre absolutt alt selv, fra å ta imot og sende ut varer til å styre økonomi og videreutvikle hjemmesiden, men når butikken vokser i omfang trenger vi større kapasitet, fremholder Terje Sundbø.

– Så dere skal vokse?

– Å ja. Bare vent til vi får det nye faktureringssystemet på lufta.