QUEEN MARY 2. Hva blir kystavgiften for en balje som dette? (Den veier 150.000 tonn). FOTO: ARKIV Foto: Knut Nordstedt

KRISTIANSAND: Kystverket foreslår at kystavgiften skal reduseres med hele 52,9 prosent, mens losavgifter oppjusteres i gjennomsnitt med 1,8 prosent i tråd med pris— og lønnsvekst.

Mandag 7. november sendte Kystverket forslaget til avgiftssatser og forskriftsendringer for 2012 på høring.

Les også: Bare kos uten los?

Betaler ved inn- og utseiling

Forskriftsendringen angår fartøy som betaler kystavgift og losavgift.

I dag er det slik at alle store fartøyer (over 500 bruttotonn) plikter å betale en avgift når de seiler inn eller ut ut av norsk farvann. Avgiften gjelder også for de som kun seiler innenriks.

Ingen endring i losavgiften

Sikkerhetsavgiften går opp hele 3,9 prosent i snitt. Årsaken skal være lav pris- og lønnsvekst og økt bemanning ved sjøtrafikksentralene, ifølge pressemeldingen fra Kystverket.

Reduksjonen i kystavgiften er en følge av regjeringens halvering av inntektskravet.

Fiskeri- og kystdepartementet og Kystverket er enige i at alle årsavgifter fra og med 2012 nå vil bli fakturert kvartalsvis, og ikke én gang i året, slik praksis nå er.

Sparer 60.000,- For Maersk Flensburg, et av cargoskipene som jevnlig anløper Kristiansand havn, gjelder dette regnestykket i dag:

Anløp til en eller flere norske havner : 11 135 tBT x kr 0,17 x 2 = kr 3785,90

Årsavgift for ubegrenset antall anløp: 4 000 BT x kr 11,15 = kr 124.155,-

Siden Flensburg går i taktfaste rute mellom Bremerhaven og Vestlandet, og følgelige betaler årsavgift, vil altså kapteinen kunne spare drøyt 60.000,- kroner i avgifter til staten.

Det kan altså bli hyggelige turer i Markens gate for kapteinen på Maersk Flensburg neste år.