FÅR BLI? Nå vil kommunen først ta st illing til om Shell-tomta skal forbli næringseiendom for petroleumsdrift.

KRISTIANSAND: – Det er korrekt at vi har varslet Shell, arbeidet med prosjektet er stanset inntil videre. Vi kan ikke vente i det uendelige, sier daglig leder for Moldegaard Maritime Logistics AS, Geir Solemdal.

Kommunen vil ha full utredning og en ny reguleringsplan for Shell-tomta før Moldegaard kan ta over, og varsler et års behandlingstid.

– Det er jo ikke snakk om bruksendring av området. Dessuten, under omreguleringen av silokaia til boligområde, ble det i 2007 konkludert med at Shell-tomta lå utenfor risikosonen. Vår drift vil både bli mer moderne, tryggere og representerer en halvering av den tidligere aktiviteten, sier Solemdal.

Statoil vil hjelpe Kristiansand ut av krisen

Nå dropper yachtene Kristiansand

— Kritisk at en havneby ikke tilbyr drivstoff

Må kjøre 33 mil for å fylle Superspeed

Vil vurdere kyststi først

Moldefirma vil overta Shell-anlegget

Avventer

Da det i fjor ble klart at havna ville stå uten et fullverdig drivstofftilbud fra nyttår, startet det hektiske arbeidet med å finne et alternativ for å opprettholde en havn med et komplett tilbud til skipstrafikken.

Kontrakten ble gitt til Moldegaard, som straks begynte prosjektarbeidet for å komme raskt i gang med drivstoffleveransen.

– Vi var sterkt ønsket av både havna, Shell og Color Line, og siden området var regulert for denne driften fra før, regnet vi med at ting ville gå raskt. Der tok vi feil, sier Solemdal.

Nå avventer Moldegaard behandlingen av byggesaken, som er satt på vent av teknisk etat. Teknisk direktør Ragnar Evensen mener reguleringsplanen er nødvendig.

– Det er ikke småtteri det søkes om, og vi må se dette i et 40-årsperspektiv. Vi får jo en ny bydel på silokaia det også må tas hensyn til, sier han.

Ett anlegg

I går var saken til orientering i formannsskapet i Kristiansand, og i dag får byutviklingsstyret en tilsvarende presentasjon av planene for utbyggingen på Shell-tomta.

– Bakteppet er at vi ønsker oss ett oljeanlegg i byen, og vi ønsker alternativene skikkelig utredet, deriblant Statoil-anlegget på Kolsdalsodden, sier leder for byutviklingsstyret, Grethe Kvelland Skaara (KrF).

Statoil ser for seg muligheten for å avhjelpe situasjonen, men stiller som krav at de får bli værende på tomta lenger enn til 2019, da leiekontrakten går ut.

Det ligger begrensninger i Statoils tilbud: De leverer ikke, og vil ikke levere, bunkers til tungtrafikken til sjøs. De vil også måtte bygge ut, og det er trangt om plassen. Bystyret har nemlig vedtatt å flytte containerhavna hit, og det må kreative løsninger til for å få plass til begge deler.

– Men på Sjursøya i Oslo har de klart det. Der kjører de vekk tomme containere, og stabler i høyden, sier Kvelland Skaara, som også stiller spørsmålstegn ved om havna trenger all denne plassen.

Color Line

Superspeed forsynes i dag av 15 tankbiler i uka fra Oslo. De ønsker seg ikke et tilsvarende scenario i fremtiden.

– Dette er ikke en ønsket situasjon for oss, sier teknisk direktør i Color Line, Svein Sørensen.

I følge Solemdal i Moldegaard kan de begynne å fylle Superspeed med ”kortreist” drivstoff allerede i juni neste år.

– Vi kan sende entreprenør til Shell-tomta i morgen, men foreløpig har vi lagt ballen død. Vi har brukt over en million i prosjektmidler allerede, men slik saken har utviklet seg har vi intet annet valg enn å stoppe våre arbeider, sier han.