MANDAL: – Du kan trygt si at jeg er glad for at den nå kommer, sier prosjektleder for broa Øyvind Lundberg i Faveo Prosjektledelse.
Det er slepebåten Boa Loke som sleper lekteren med de fem elementene om bord. Den forlot verftet i Gdynia torsdag kveld. Beregnet ankomst til Mandal skal være mandag klokka 14, ifølge nettsiden marinetraffic.com (siden var fredag formiddag ute av drift) .
– Men det avhenger jo av vær og vind. Det ser bra ut i helga, men jeg er litt mer usikker mandag. Men kommer, det gjør de, sier Lundberg.
Kjempekran kommer
Så blir lekteren ankret opp i elva på bysiden. Deretter skjer det ingenting i hele neste uke. Mandag 19. november skal en kjempekran fra Tønsberg være på plass i elva. Det er denne som skal løfte de fem elementene sammen.
– Dette er beregnet å ta to dager. Deretter er det mulig å gå fra byen til Malmø på broa for autorisert personell, sier Lundberg.
Så starter jobben med å koble og stramme broelementene sammen. Rekkverket skal monteres. Den virkelig store jobben er å få på plass klaffen der båter som er høyere enn 3,5 meter skal passere.
– Jeg regner med at broa er ferdig i slutten av januar og deretter kan tas i bruk av alle, sier Lundberg.
Plast fra USA
Det vil si — helt ferdig er den likevel ikke. Neste vår vil det komme to dråpelinkende former som skal brukes som pynt på to punkter under broa. Disse elementene skal lages i kompositt og det gjøres i USA.
Dersom broa er ferdig i slutten av januar, er det ni måneder etter det som var meningen. Tanken var at den skulle stå ferdig til kulturhuset Buen åpnet i april. Derfor blir det et økonomisk oppgjør overfor byggeleverandørene. Det vil bli snakk om dagbøter.
– Den biten skal vi ta siden, sier Lundberg.