Fjordkraft sendt fredag klage til Forbrukerombudet på konkurrenten NorgesEnergi.

I klagen viser Fjordkraft til fire konkrete eksempler. De mener blant annet at NorgesEnergi, landets største strømleverandør, har lurt døve og eldre til å bytte selskap.

«Kunde mot sin vilje»

I klagen hvor Fjordkraft hevder en døv kvinne ble lurt, skriver de: «Selger pekte på sikringsmåleren, leste av måleren og fikk kunde til å skriv under. Kunden ble mot sin vilje kunde hos Norgesenergi. Sønnen kontaktet NorgesEnergi og fikk annullert salget».

Kvinnen ønsker ikke å snakke med bt.no om saken.

Fjordkraft hevder også at en eldre kvinne i Tønsberg ble lurt på samme måte.

«Hun ble oppsøkt hjemme og fikk inntrykk av at det var fra Skagerak. Selger ba om å få se sikringsskapet og leste av måleren. Også her har kunden tilfeldigvis blitt klar over at de mot sin vilje har blitt byttet over til NorgesEnergi som leverandør», skriver direktør for HR og kommunikasjon, Jeanne Tjomsland, i Fjordkraft i klagen.

Innrømmer feil

SLÅR TILBAKE: Administerende direktør Gunnar Norheim i NorgesEnergi. Foto: Torstein Øen

NorgesEnergi leverer strøm til kunder over hele Norge, og er et datterselskap av Hafslund ASA. Selskapet holder til i Kristiansand og har cirka 90 medarbeidere.— Vi har sendt klage til på tilfeller der NorgesEnergi har tråkket over streken når det gjelder salg. Aller helst hadde jeg sett at vi hadde løst det mellom oss. Jeg kontaktet dem første gang 2. oktober, og purret 25. oktober. De har ennå ikke svart. Det er første gang det har skjedd, sier Tjomsland i Fjordkraft.

Administrerende direktør Gunnar Norheim i NorgesEnergi avviser anklagene, men innrømmer at det ble begått et overtramp i minst et av tilfellene.

— Vi har ikke klart å kartlegge hva som skjedde i saken med den døve kvinnen, men jeg kan bekrefte at i den andre saken gikk en av våre representanter utenfor sine arbeidsrutiner og instrukser, sier Norheim.

— Den ansatte jobber ikke hos oss i dag.

Men der stopper innrømmelsene. Norheim sier at selskapet holder på å forberede et svar til Fjordkraft.

— Vi kunne klaget inn Fjordkraft fem ganger i uken, men det er lenge siden vi har gjort det. Senest for tre dager siden fikk vi en henvendelse fra en kunde som var kontaktet som av dem. Han hadde fått vite at NorgesEnergi skulle avvikles, sier NorgesEnergi-sjefen.

Norheim mener også Fjordkraft gjør sakene større enn de er.

— Det er riktig at vi har fått en henvendelse fra Fjordkraft. Vi har sjekket sakene, og snakket med kundene. Vi har ikke noe uoppgjort med dem. De har ikke den opplevelsen som Fjordkraft beskriver.

Advarer kundene med SMS

Jeanne Tjomsland i Fjordkraft reagerer på at deres kunder har mottatt reklame fra NorgesEnergi i posten. Mottrekket kom fredag: En tekstmelding til tusenvis av egne kunder med en advarsel:

«Se opp for lokketilbud! De siste dagene har vi mottatt meldinger fra flere bekymrede kunder som har blitt forsøkt vervet av andre strømleverandører. Vær oppmerksom - sjekk vilkår og faktisk pris på tilbudet før du bestemmer deg. Ring oss (…), så lover vi å gi deg et ærlig svar på om det vil lønne seg å bytte. Vennlig hilsen Fjordkraft».

Fjordkraft, som har cirka 400.000 kunder og hovedkontor i Bergen, er eid av BKK, Skagerak Energi og Statkraft. Men meldingen skal bare ha gått ut til noen tusen kunder - så langt.

— Er ikke dette en uvanlig kommunikasjonform?

— Jeg synes ikke det er problematisk. Vi vil hjelpe kundene til å gjøre riktig valg, sier Tjomsland.

Hun sier at de vurderer å sende meldingen til flere kunder.

Administrende direktør Gunnar Norheim i NorgesEnergi blir provosert av påstandene om lokketilbud.

— Vi sender ut tilbud til mange husstander i disse dager. Det er en nasjonal kampanje som også treffer i Fjordkrafts område på Vestlandet. Det er ikke tilfeldig at klagen til Forbrukerombudet kommer nå, sier han og legger til:

— Dette er ikke noe annet enn en svertesak fra en konkurrent. Tilbudet vi har sendt ut på Vestlandet og resten av landet, er ikke noe lokketilbud. Det er et standardprodukt. Vi har sammenliknet med tilbudet til Fjordkraft og vi er rimeligere. Markedsføringen er ren og ryddig. Jeg mener bransjen generelt driver god markedsføring, selv om overtramp kan forekomme.

Kan ha begått overtramp selv

Kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft innrømmer at de kan ha gått for langt selv.

— Vi har sjekket postjournalene til Forbrukerrådet. Dere får også klager på aggressivt salg?

— Vi har noen utfordringer med å luke ut folk som har reservert seg i reservasjonsregisteret mot salg. Men vi vasker alle baser og tar dette svært alvorlig, sier hun.

— Vi er store aktører begge to, av og til skjer det overtramp. Det er tøft å være strømleverandør. Det er hard konkurranse, og små marginer, sier hun.

Norheim er enig i at konkurransen er hard, nå når flere strømleverandører satser nasjonalt.

— Det er høy konkurranse i markedet, og flere aktører er mer aktive i markedsføringe nå enn tidligere, blant annet Fjordkraft. Vi har vært en ny aktør i bransjen, og har vært mer aktive mot kundene i flere år. Holdningen hos regionale og lokale leverandører har vært mer defensiv. Men nå vil flere vokse, sier Norheim til Fædrelandsvennen.

Han mener også at de regionale kraftselskapene følger ekstra godt med på NorgesEnergi.

— Vi var en gang en ny leverandør i markedet, og er nå den største konkurrenten i alle områdene i Norge. De lokale tidligere monopolistene følger nok oss med ekstra skarpt blikk, mener Norheim.

Fjordkraft på sin side innrømmer at noen kunder kan spare penger på å melde overgang til erkefienden. For kunder som har en spesiell avtale kan det dreie seg om 320 kroner i året.

— Det kommer an på hvilken strømavtale du har. Kunder vi har snakket med, har oppfattet at de kan spare 43 prosent av strømutgiftene. Det er ikke riktig, sier Tjomsland.

Hun sier det er for tidlig å si om selskapet har mistet kunder til konkurrenten.

Norheim mener de som vinner på markedsføringen, er forbrukerne.

— Det er absolutt forbrukerne som vinner. Hvis du er en bevisst forbruker, kan du få rimelig strøm hele tiden. På de rimeligste tilbudene, er det ingen inntjening for kraftselskapene, sier Norheim.

Også TrønderEnergi advarer mot «lokketilbud» på sin nettside. Her trekker de frem konkurrenten Fjordkraft på et eksempel på en billig avtale. Fjordkraft tar 49 kroner i måneden pluss innkjøpspris, en krone mer enn trønderne.