SØGNE: I dag, godt over to år etter ulykken, kom den endelige rapporten etter den tragiske ulykken hvor fire ungdommer omkom. Havarikommisjonen konkluderer med at bilen hadde flere mangler.

Personbilen var ombygd med senkesett som var justert lavere enn det som var anvist i godkjenningsdokumentene. Det var ikke montert godkjente dekk og felger. Høyre bakdekk var nedslitt og begge støtdemperne på høyre side var defekte.

— Ombyggingen og manglene på personbilen medførte at denne ble meget krevende å kjøre, spesielt for en uerfaren fører, heter det i konklusjonen for Statens havarikommisjon.

Kjørte i kø

BMW-en med ungdommene kjørte vestover mot Mandal. Ved Try lå personbilen i kø bak to andre biler. Den ene bilen var en varebil og den andre en personbil med varetilhenger. Farten var cirka 70 km/t.

Ved tofelten i bakken vest for Try startet BMW-en en forbikjøring av personbilen med varetilhenger ved å legge seg i det midtre kjørefeltet.

I forbindelse med kjøringen fikk BMW-en skrens mot venstre og krysset sperrelinjen som skilte kjørefeltene i øst- og vestgående retning.

Samtidig kom en lastebil fra Jaksa Transport AS kjørende østover. Omtrent midt i svingen traff personbilens høyre forskjerm og framhjul lastebilens høyre fremre hjørne.

— Etter første berøring i sammenstøtet dreide personbilens bakkant mot høyre, slik at hele personbilens høyre side traff lastebilens front. Sammenstøtet mellom personbilen og lastebilen var så kraftig at personbilens høyre side ble trykket ca. en meter inn i kupeen, heter det i havarirapporten.

Dyttet 44 meter

Etter sammenstøtet dyttet lastebilen personbilen 44 meter foran seg før begge bilene ble stående delvis utenfor kjørebanen.

Sjåføren av lastebilen ble ikke påført fysiske skader. Sjåføren og de tre passasjerene i BMW-en ble alle erklært døde på ulykkesstedet.

Ulykken ble meldt til AMK-sentralen klokken 19.01 på ulykkeskvelden. Den første ambulansen ankom ulykkesstedet klokken 19.19 og ett minutt senere erklærte ambulansepersonellet at alle fire i personbilen var døde.

- Personbilen ble påført omfattende skader og deformasjoner da lastebilen trengte inn i kupeen på høyre side. Skadeomfanget var av en slik karakter at det ikke var overlevelsesrom for noen av de som satt i bilen. Føreren og de tre passasjerene ble påført så store skader at de høyst sannsynlig omkom umiddelbart, heter det i havarirapporten.

Føreren av personbilen og den ene passasjeren brukte bilbelte. Den ene passasjeren brukte ikke bilbelte. Bilens frontairbagger, sideairbagger på venstre side og hodeairbag på høyre side ble ikke utløst. Kun nedre airbag på høyre side ble utløst i sammenstøtet.

— Det var ikke avsatt synlige bremse- eller skrensespor fra personbilen eller lastebilen i området før, eller på stedet hvor ulykken skjedde, heter det i rapporten.

Hadde ikke promille

Etterforskningen etter ulykken konkluderte med at bilføreren hadde en alkoholkonsentrasjon i blodet på 1,27 promille. Videre undersøkelser viste imidlertid at dette var feil.

— Undersøkelsen avdekket at dette resultatet kunne være feil, og SHT rekvirerte nye analyser av de innsendte urinprøvene. Resultatet fra prøvene viste at føreren ikke hadde inntatt alkohol før han døde, men at alkoholen var dannet i kroppen i tidsrommet fra føreren døde til prøvene ble tatt, heter det i havarirapporten.Personbilen, en BMW 318i 1998-modell, kolliderte med en DAF-lastebil 10. september i 2010. Michael Storaker (18), Thor Egil Nilsen Vårdal (18), Karen Marie Ekrem Olsen (20) og Therese Daland Unosen (20) mistet livet i ulykken.

Ukjent hastighet

Havarikommisjonen har ingen dokumentasjon om bilens reelle hastighet da ulykken skjedde. Firmaet Rekon har kommet fram til at den teoretiske oppnåelige maksimalhastighet for personbilen med fører og tre passasjerer beregnet til rundt 100 km/t umiddelbart før ulykken inntraff.

Det var 70-sone på ulykkesstedet.

Havarikommisjonen har kommet med tre anbefalinger:

  • Statens havarikommisjon for transport tilrår at Statens vegvesen, politiet og Trygg Trafikk fokuserer spesielt på ombygde kjøretøyers egenskaper og innvirkning på sikkerheten i forbindelse med kampanjer og aksjoner rettet mot ungdom.

  • Statens havarikommisjon for transport tilrår at Riksadvokaten i samarbeid med Folkehelseinstituttet utarbeider rutiner som sikrer at resultatet fra prøver tatt av døde personer angir påvirkningsgrad av rusmidler før døden inntraff.

  • Statens havarikommisjon for transport tilrår at Samferdselsdepartementet utreder muligheten for at alle som omkommer i veitrafikkulykker kan obduseres.