KRISTIANSAND: Etter en ekstremt hektisk uke med voldsomt trøkk, kan daglig leder for Nye Kristiansand Bompengeselskap, Gunnar Haddeland, endelig puste ut.

— Det har gått over all forventning i dag. Det var ikke lange køer verken ute ved bommene eller på telefonlinjene. Alt har egentlig gått som smurt. Noen få har klaget på informasjon, og noen har strevd med at bommene er helautomatiske og ikke mottar mynt. Men i sum har det vært en fin dag, sier Haddeland til Fædrelandsvennen torsdag kveld.

De siste ukene har fire ansatte i Agder Bomdrift, som driver bomstasjonene rundt Kristiansand for Nye Kristiansand Bompengeselskap, overført og endret på 56.000 kundeavtaler.

— Alt er gjort ferdig på forhånd. Vi har ingen som venter nå. En formidabel jobb er gjort. Det som skar seg var telefonkapasiteten. Vi hadde ikke ventet den stormen som kom, og fikk telefonsammenbrudd, sier Haddeland.

Men nå er det historie. Haddeland tror på noen rolige dager framover. Men så braker det kanskje løs igjen midt i fellesferien.

— Om en til to uker sendes 56.000 fakturaer til kundene. Da er vi forberedt på ny runde med mange henvendelser, sier han.

Gunnar Haddeland er innleid daglig leder i det nye bompengeselskapet, som ikke har ansatte. Bomsystemet driftes av Agder Bomdrifts fire ansatte. Grunnen til at det trengs så få, er at alle bommer nå er ubetjente. For noen år siden jobbet rundt 25 personer med å samle inn bompenger i Kristiansand.