LYNGDAL: — Det er et paradoks at veistandarden vest for Kristiansand er så mange gange dårligere enn for E 18 østover til Grimstad. Det er helt tydelig at det har skjedd relativt lite på kyststamveien mellom Kristiansand og Stavanger sammenlignet med andre veistrekninger. Vi ser nå at bedrifter på grunn av bedre fremkommelighet velger å etablere seg øst for Kristiansand, og det haster nå med å få bygget en fremtidsrettet firefeltsvei vestover, sier Knut Arild Hareide.

KrF-lederen skal feire jula hos svigerforeldrene som er bosatt i Flekkefjord, og var fredag i den anledning i Lyngdal sammen med Hans Fredrik Grøvan som er partiets førstekandidat til kommende stortingsvalg.

Stikk til Kristiansand

— Det haster nok aller mest å få bygd ut strekningen mellom Kristiansand og Songdalen, der trafikken står og stamper i morgen- og ettermiddagsrushet. Dessverre har ikke de tre kommunene i området klart å bli enige om hvor E 39 skal gå, og der har Kristiansand som storebror et spesielt ansvar. Kommunene skylder de mange tusener av bilister å bidra til en rask planlegging av denne viktige trafikkåren, sier Knut Arild Hareide.

Som leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité merket Knut Arild Hareide seg det store engasjementet fra blant andre Mandals befolkning som i januar i 2011 stengte E 39 og stoppet bussen til samferdselspolitikerne på Stortinget.

Bompenger

— Vi må for fremtiden slutte å bygge ut veiene våre stykkevis og delt. Det er både dyrere og gir dårlige helhetsløsninger. Den halvferdige E 39-utbyggingen vest for Vigeland i Lindesnes er et eksempel på hvordan det ikke bør være, sier Knut Arild Hareide.

KrF-lederen mener en ny E 39 mellom Stavanger og Kristiansand må delfinansieres med bompenger, men mener samtidig at trafikkgrunnlaget er såpass lite at også staten må inn med betydelige midler.

E 18 i Aust-Agder

Knut Arild Hareide tror bygging av ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand vil komme av seg selv, og mener at sørlandspolitikere som Hans Fredrik Grøvan derfor bør bruke kreftene på å kjempe for ny E 39 vestover.

— Vi vet at krefter i Rogaland mener det er viktigere å få ferjefri stamvei nordover fra Stavanger enn ny E 39 til Sørlandet, men dette er prosjekter som har så stort trafikkgrunnlag at de nærmest kan fullfinansieres ved hjelp av bompenger. Dermed kan de store veiprosjektene nord for Stavanger påbegynnes og gjennomføres parallelt med nye E 39 til Kristiansand, sier KrF-lederen.