KRISTIANSAND: Det borgerlige flertallet med Høyre, Frp, KrF og Pensjonistpartiet har forhandlet de siste dagene, og legger fram sitt opplegg på en pressekonferanse i rådhuset klokken 18.00. Se pressekonferansen direkte på fvn.no!

15.30 sendte partiene ut en kopi av et brev til skal sende til samferdselsministeren. De ber om et snarlig møte med statstråd Magnhild Meltveit Kleppa.

Les brevet her

Ikke rushtidsavgift

Hovedbudskapet i brevet er at bystyret ikke kommer til å innføre rushtidsavgift eller andre restriktive tiltak for å få ned trafikken i Kristiansand – slik daværende ordfører per Sigurd Sørensen og fylkesordfører Thore Westermoen skriftlig avtalte skulle gjøres 5. juni 2009. De mener belastningen for barnefamilier og andre blir for stor. Partiene minner også om at bompengesatsen ble doblet i fjor, og at dette må regnes som et restriktivt tiltak.

De borgerlige partiene viser til sine partiprogrammer og vil heller innføre gulrøtter for å få folk til å velge bort bil. Partiene lanserer et krafttak for å øke bussenes fremkommelighet i Kvadraturen, de vil satse på flere kollektivfelt og flere park and ride-anlegg. De vil også åpne for at biler med flere enn to i, kan bruke kollektivfelt.

Skylder på Superspeed

Partiene er heller ikke enig i at lokaltrafikken har økt så veldig de siste årene. De viser til at den nye danskeferja Superspeed har kommet til byen. Dessuten tror de at gjennomgangstrafikken har økt vesentlig.

Samtidig som partiene ikke vil gjøre som staten mener er avtalt, ber de om å få de 60 millionene i belønningsmidler likevel. De skriver at at det vil oppstå en ”umulig situasjon” hvis ikke staten er med på å finansiere kollektivtrafikken i Kristiansand, og de ber også om å bli med på fremtidige bypakker fra staten.

Det borgerlige flertallet innrømmer at de ikke vil greie å redusere trafikken med fem prosent fra 2008 til 2011 som lovet, men de viser til at CO2-utslippene i Kristiansand gikk ned fra 1991 til 2007. Det mener de må telle positivt. Denne nedgangen skyldes imidlertid ikke trafikktiltak, men omlegging i tung-industrien.