– Når man er to aktører på en rute betyr det at begge ønsker å fly når flest mennesker har behov for å fly. Derfor flyr vi vinge mot vinge med Norwegian. Dersom vi hadde vært alene om å frekventere denne ruten, hadde vi hatt et bedre tilbud. Det viser vårt tidligere sommertilbud på denne ruten, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Han forstår reaksjonene fra passasjer og næringsliv i landsdelen, men sier det blir galt hvis bare SAS blir bedt om å ta et samfunnsansvar mens konkurrentene kan fly når markedet ønsker.

– Jeg sier ikke det er galt med konkurranse, vi ønsker det velkommen. Mange som har sagt at flytilbudet blir bedre med flere aktører. Jeg vil ikke mene noe om det. Folk får gjøre seg opp sin egen mening, sier Johansen.

Han åpner imidlertid for at det kan bli endringer på sommertilbudet fra SAS i fremtiden.

– I Nord-Norge og på Vestlandet har vi satt inn mindre Widerøe-fly for å opprettholde frekvensene. Det kan fort bli en vurdering vi kommer til å gjøre på ruten mellom Oslo og Kristiansand neste sommer, sier informasjonssjefen i SAS.

Norwegian, som lander enda senere enn SAS på ettermiddagene, har skjelt til etterspørselen når selskapet har satt opp sine sommertilbud.

– Det er ikke bare å sette et fly inn på ruten mellom Oslo og Kristiansand. Det skal passe med våre øvrige flyvninger i sommer, sier presseansvarlig i Norwegian, Åsa Larsson.

– Hva tenker du om at det ikke går morgenfly mellom Oslo og Norges femte største by om sommeren?

– Hva jeg tenker? Vår nettverksavdeling har sondert markedet og forsøkt å sette opp et flytilbud som harmonerer med behovet til publikum i sommer, sier Larsson.