Foto: Alley, Ned

KRISTIANSAND: Samferdselsministeren og lokale politikere braker nå sammen i et skikkelig slagsmål om hva de har avtalt med hverandre.

Konflikten handler om forståelsen av en den store avtalen verd 285 millioner kroner, som ble høytidelig underskrevet av ordfører Per Sigurd Sørensen og fylkesordfører Thore Westermoen og daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete i 2009. I potten ligger bilistene og busspassasjerene i Kristiansand. Hvem av dem skal ta regningen? I øyeblikket ser det ut som valget er dette: Enten må bilistene tåle rushtidsavgift, eller så må busspassasjerene tåle et mye dårligere busstilbud.

AVTALEN:

Dette var belønningsavtalen som ble underskrevet: ”Bompengetakstene dobles i 2010, og ordningen med årskort opphører. Restriktive tiltak gjennomføres. Rushtidsavgift eller andre tiltak med tilsvarende effekt utredes nærmere i konseptvalgutredning med sikte på gjennomføring i 2011”.

Partene forpliktet seg til å redusere rushtidstrafikken med fem prosent innen 2012. ## Setter ned foten

Hvert år har pengene fra staten kommet, men nå setter statsråd Kleppa ned foten.

— Vi kan ikke gi de siste 60 millionene i belønningsmidler neste år hvis det ikke er noe å belønne. Jeg ser at fylkesordfører Westermoen har bedt meg avklare midlene neste år, etter at fylkestinget i Vest-Agder sa nei til rushtidsavgift. Det er å snu saken på hodet. Nå er det Westermoen, Vest-Agder og Kristiansand som må avklare om de står ved avtalen de har underskrevet, sier Kleppa til Fædrelandsvennen.

— De har fått gode resultater på bedre kollektivtilbud og mer sykling, men de restriktive tiltakene for å få ned rushtrafikken gjenstår. Trafikken har til nå gått opp. Kristiansand og Vest-Agder må avklare, ikke jeg, sier Kleppa.

I høst gikk Høyre, Frp og KrF i Kristiansand til valg på at rushtidsavgift ikke skal innføres, og fylkestinget i Vest-Agder vedtok i sommer i praksis et nei til rushtidsavgift.

Tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein, som hadde hovedansvaret for kontakten med Kristiansand for tre år siden, oppsummerer slik på spørsmål om lokale myndigheter på Sørlandet kan ha forsøkt ”å lure” penger ut av staten.

— Sørensen var en mann som virkelig så behovet for å få ned biltrafikken, og Kristiansand ville innføre tiltak som var historiske i Norge. Men ting ser ut til å ha blitt litt for krevende for de lokale myndighetene. Dermed bakker de ut på de tiltakene de skrev under på skulle ingangsettes. Det har selvsagt noen konsekvenser, sier han.

- Dramatiske konsekvenser

Miljøvernsjef i Kristiansand, Øystein Holvik, sier det vil få dramatiske konsekvenser hvis Kristiansand og regjeringen ikke blir enige om belønningsmidlene.

— Mister vi 60 millioner neste år, vil det få store følger for bussdriften. Men enda mer alvorlig er det at vi kanskje mister muligheten til å bli med på de nye bypakkene fra staten. Da snakker vi hundrevis av millioner kroner i støtte til buss- og kollektivtilbud, sier han.

- Den skulle bare utredes

Thore Westermoen og Per Sigurd Sørensen er helt uenig i at de ikke har holdt sin del av avtalen.

— Vi skulle utrede rushtidsavgift, eller andre tilsvarende tiltak. Det gjorde vi. Så skulle veivesenet utrede videre i konseptvalgutredningen, men de sa nesten ingenting. Når statens egen utredning ikke gjør det den skal, kan ikke vi ta ansvaret, sier begge.

Begge viser også til formidable tiltak for å bedre kollektivtrafikken og forholdene for syklende.

— Vi har gjort masse restriktive tiltak innenfor parkering og nye bomavgifter. Jeg fastholder at Kleppa må avklare pengene. Vi har holdt oss til avtalen, sier Westermoen.

— Det virker som regjeringen står voldsomt hardt på rushtidsavgift. Da misforstår de avtalen. Den skulle bare utredes. Andre tiltak var like realistiske, sier Sørensen.