KRISTIANSAND: — Det første du må gjøre, er å sjekke at dette er en faktura du faktisk skal betale. Er du i tvil bør du kontakte den som mener at du skylder dem penger, opplyser Ann Hege Skogly, kommunikasjonsrådgiver for Forbrukerrådet i Agder.

Er fakturaen feilaktig, blir det ofte ordet opp på denne måten, og mange opplever at kravet blir slettet. Det er også viktig at man dokumenterer dialog med både kreditor og inkassoselskapet.

Forbrukerrådet råder deg til å ha dette skriftlig. Tar du noe på telefon, bør du bekrefte det på e-post.

— Dersom du har klaget på et krav, kan den ikke sendes til inkasso. Får du likevel et inkassovarsel etter at du har protestert, må du si ifra til inkassoselskapet så snart som mulig. Send dem brevet du opprinnelig sendte, og husk å ta vare på alt skriftlig. Saken skal da stanses. Det er selger som skal bevise at regningen er riktig, og han kan da ta saken til forliksrådet for å få en avklaring på saken, råder Skogly.

Hvis inkassoselskapet ikke stopper inndrivelse av kravet på tross av at du har protestert, kan du klage inkassoselskapet til Inkassoklagenemnda.