I 1966 overtok Ivar Hamre fotovirksomheten som hans far Oscar etablerte i 1938. Til sommeren er den historie. Foto: Lars Hollerud
I 1940 ble folk fotografert i svart/hvitt og fargelagt etterpå. Foto: Lars Hollerud
Inger Egeland virker å være tilfreds med resultatet. Foto: Lars Hollerud
Fotografen brukte mindre enn to minutter på å finne negativene til bildene han tok av undertegnedes familie 20. juni 1986. Foto: Lars Hollerud
Ivar Hamre tok svenneprøven med det store salongkameraet (i midten). Foto: Lars Hollerud
30. juni låser Ivar Hamre butikkdøra for godt. Foto: Lars Hollerud

Nøyaktig hvor mange som har Hamre på veggen, det vil si nede i høyre hjørne på bilde av småbarn, brudepar eller jubilanter, vet ikke engang Ivar Hamre selv.

Har tatt bilder av 120.000

Selv anslår fotografen å ha fotografert mennesker i sitt studio omtrent 120.000 ganger. Men stort flere blir det altså ikke.

— Alt har sin tid. Jeg er i fin form og rimelig oppegående. Men jeg er 73 år og har etter flere runder med meg selv valgt å slutte før jeg blir en patetisk gamling med mose på.

Derfor, sier Ivar Hamre, låser han døra i Tollbodgata for aller siste gang 30. juni.

Fra da av er ingen rendyrkede analoge fotografer tilbake i Kristiansand og knapt flere enn et par andre i Norge.

Konservator Hanne Holm-Johnsen ved Preus Fotomuseum i Horten vet i alle fall ikke om flere.

76 år

— Det var min far, Oscar, som startet virksomheten i 1938. Han dro til sjøs som 17-åring, gikk i land i New York og utdannet seg til fotograf. Etter 25 år kom han hjem og etablerte seg i tredje etasje i Bondeheimen, sier Ivar Hamre.

Det var han, Oscar, som introduserte fargelagte bilder i sørlandske hjem. Der over hadde han lært seg teknikken med å dandere svart/hvittbilder med oljemaling.

I 1966, da faren fylte 70, sto sønnen klar til å ta over.

Etter et par år i tredje etasje flyttet han ned i første, der turistforeningen holder til i dag, og ansatte etter hvert ti medarbeidere. Rundt ti år senere flyttet folk og utstyr bort til dagens lokaler i Tollbodgata 28. — Når begynte folk å smile på bilder?

— Muligens da fotografene sluttet med stativ og nakkeklemme. Det var tross alt enklere å holde seg alvorlig enn å smile når eksponeringstiden varte i flere sekunder.

På det meste, på 1970-tallet, holdt sju profesjonelle fotografer til i Kristiansand.

Sikrer arkivet

— Hva skjer med ditt omfattende bildearkiv?

— Kunder får anledning til å kjøpe sine personlige negativer. Forhåpentligvis vil statsarkivet overta resten, sier Ivar Hamre, som snakker om anslagsvis 120.000 eksponeringer fordelt i 400 esker med en samlet vekt på rundt tre tonn.

Men Hamre har aldri skingret i valsen. Her er alt sortert etter et sinnrikt system etter de avbildedes fødselsdager.

Derfor brukte Ivar Hamre bare halvannet minutt på å finne negativene til min egen families besøk i hans fotostudio, loggført 20. juni 1986 med arkivnummer 1063. Det er ikke bare fotografering den aldrende fotomesteren snart gir seg med. Også rammeverkstedet og Galleri 28 er historie når kalenderen viser slutten av juni.