I går fortalte Fædrelandsvennen om Søm kirke der konfirmantkullet er halvert på tre år. Randesund misjonskirke, som tapper Den norske kirke for konfirmanter, gjør situasjonen i bydelen spesiell, men trenden er den samme både i byen, fylket og landet: Færre unge konfirmeres i Den norske kirke (Dnk).

— Dette kan verken forklares med høyere innvandring alene eller med stor og voksende virksomhet i frikirkesamfunn utenfor Den norske kirke. Her ser vi rett og slett ett av tegnene på at Den norske kirkes posisjon svekkes, sier Pål Repstad, professor i religionssosiologi ved Universitetet i Agder.

Slik kommenterer professoren at det i Vest-Agder var seks av ti 15-åringer som i 2013 ble konfirmert i Dnk. Dette er ti prosent færre enn i 2001. Trenden i landet for øvrig er den samme - sju prosent ned. Repstad legger til at trender kan endre seg, og viser til at Dnk «har økt sin innsats på trosopplæring av barn og unge».

I Kristiansand hadde Dnk 554 konfirmanter i 2013 - det vil si halvparten av 15-åringene, mot drøyt 60 prosent 12 år tidligere. Kristne kirker utenfor majoritetskirken hadde om lag 150 konfirmanter i fjor. Kristiansand-menighetenes egne tall viser at Den Evangelisk Lutherske Frikirke hadde 75 konfirmanter, mens Pinsebevegelsen, Misjonsforbundet og Den katolske kirke hadde 75 til sammen. Disse kirkene melder om en «positiv trend, og kombinert med veksten i Randesund misjonskirke står i år to av ti 15-åringer i Kristiansand til kristen konfirmasjon utenfor Den norske kirke.

Baptistkirken og Metodistkirken, med lange tradisjoner i Kristiansand, har ikke hatt konfirmanter de siste årene, mens organisasjonssekretæren i Human-Etisk Forbund i Vest-Agder, Vibeke Lauritsen, forteller at de hadde 134 konfirmanter i 2013 og 148 i år.

Synkende dåpstall

Andelen av Vest-Agder-barna som døpes i Den norske kirke har falt med 12 prosentpoeng på like mange år — til 65 prosent. Kirkens andel her i fylket er lavere enn landsgjennomsnittet, et landssnitt som for øvrig har falt med 20 prosentpoeng.- Ganske dramatisk, sier professor Pål Repstad, og legger til at når andelen som døpes i Den norske kirke i Vest-Agder ligger under landsgjennomsnittet, «har dette sammenheng med at vi her nede har så sterke innslag av frikirker utenfor Den norske kirke».

Synkende medlemstall

Heller ikke medlemsutviklingen gir grunn til halleluja-rop i Den norske kirke. Mens åtte av ti i Vest-Agder hadde navnet skrevet i kirkens bok i 2001, er dette redusert til sju av ti nå.

— Det er ingen tvil om at vår kirke mister oppslutning, sier biskop i Agder og Telemark, Stein Reinertsen, og forteller at han er «mest bekymret for dåpstallene».

— Vi må bli tydeligere til å invitere til dåp og synliggjøre teologien knyttet til en luthersk dåp. Samtidig må vi bli lettere tilgjengelige for dem som nettopp er blitt foreldre, sier biskopen, som også mener «glamour-faktoren kan holde noen fra å døpe barna sine».

— Hva mener du?

— Vi ser en trend der dåpsfestene blir store og kostbare. Da kan foreldre unnlate å døpe barna i frykt for at de ikke makter å samle til slik feiring som forventes, sier biskopen.

Kirken beholder de døde

Selv om konfirmantene svikter og dåpsbarna og medlemmene blir færre, ber vi fortsatt Den norske kirkes prester følge oss til graven.

Ni av ti gravlegges med Den norske kirke som seremonimester. Slik er det i både Vest-Agder og på landsbasis, og nivået har holdt seg stabilt i den perioden SSB har sammenlignbare tall - fra 2006. Her i fylket sto Den norske kirke for 1253 gravferder i fjor.

— Vi satte ny rekord i 2013 med 15 gravferder, forteller organisasjonssekretæren i Human-Etisk Forbund i Vest-Agder, Vibeke Lauritsen.

Pål Repstad, professor i religionssosiologi ved Universitetet i Agder, tror Den norske kirkes stabile hegemoni på begravelsesfronten har sammenheng med «fravær av godt etablerte alternativer».

— De som gravlegges nå vokste også opp med en sterkere kirkelig tilknytning. Dersom trenden holder seg, og antall døpte og konfirmerte i Den norske kirke fortsetter nedgangen, vil vi trolig på lengre sikt også se en vekst i alternative gravferder.