— For første gang på 10 år er vedlikeholdsetterslepet på norske veier og jernbane redusert, men det er ikke tilfellet for de fylkeskommunale veiene. Det viser seg nå at det kan være behov for å vedlikeholde landets fylkesveier for opptil 75 milliarder kroner. Siden staten har mer penger enn fylkeskommunene, mener jeg de mest trafikkerte fylkesveiene bør bli riksveier, sier Hans Fredrik Grøvan.

KrF-representanten som sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, mener flere veier på Sørlandet kan bli riksveistatus. Han viser til at flere fylkesveier har større trafikk enn enkelte av dagens riksveistrekninger.

Stort statlig fond

— Jeg tror ikke det ville være like effektivt å overføre mer penger til fylkeskommunene som også har mange andre oppgaver. Det er ikke sikkert fylkespolitikerne ville kunne prioritere veivedlikehold foran andre viktige oppgaver. En kommer heller ikke bort ifra at staten har mer penger enn fylkeskommunene. Det statlige infrastrukturfondet er allerede på 75 milliarder kroner og skal økes til 100 milliarder. Avkastningen fra dette vil årlig kunne gi tre-fire milliarder til ekstraordinært veivedlikehold, sier Grøvan.

Ifølge Grøvan har responsen fra de ikke-sosialistiske samarbeidspartiene på Stortinget vært god.

— Jeg regner med at vi kommer til å fremme et forslag om statlig overtakelse av fylkeskommunale veier i Stortinget, men jeg vil først diskutere dette nærmere med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, sier Grøvan.

Fylkesvei 42

Leder for hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder, Kåre Glomsaker (Frp), sier staten gjerne må overta fylkesvei 42 som i Vest-Agder går mellom Audnedal og Sirdal. Han viser til at dette er en viktig beredskapsvei som blant annet avlaster E 39 ved større ulykker.

— Staten må gjerne overta, men da må den vise vilje til å bruke penger. Jeg vil påstå at fylket bruker alt vi kan på vei, og har også fått mye veivedlikehold for pengene. Grøvan og KrF burde helle bevilge mer penger til fylkeskommunene, og da gjerne øremerket midlene til veibygging og -vedlikehold, mener Glomsaker.

- Fylket prioriterer vei

Fylkesordfører Terje Damman (H) mener det viktigste er at det kommer mer penger til veivedlikehold, og at det ikke spiller så stor rolle om det er fylkene eller staten som står som eier av veiene. Han tror likevel det vil gå raskere å bevilge mer penger til fylkene enn å få Stortinget til å omklassifisere en rekke fylkesveier til riksveier.

— Vest-Agder fylkeskommune har prioritert veivedlikehold høyt. Jeg er ikke enig med Grøvan i at vi nedprioriterer veivedlikehold, snarer tvert imot, sier Damman.

Selv om vi hos oss har prioritert veivedlikehold mye og utnyttet alle statlige støtteordninger fullt ut, skulle vi hatt 80 millioner kroner ekstra hvert eneste år for unngå at vedlikeholdsetterslepet øker. Det viser at behovet for vedlikeholdsmidler er enormt, sier Damman.