— En innertier med tanke på unge trafikanter, mener Krogstad som gleder seg over nedgangen i antall ungdomsulykker på Sørlandet.

UP-sjef på Sørlandet Øystein Krogstad mener Trafo-opplegget er et svært viktig forebyggende tiltak. Foto: Baard Larsen

— Grunnen til at jeg tror at dette virker, er at det er så viktig å treffe ungdommene slik at de berøres, får ettertanke og dermed øker ansvarsfølelsen og endrer vaner, sier Skare Falkum som var med og startet trafoen etter de mange alvorlige ungdomsulykkene tidlig på 2000-tallet.Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at antall drepte og skadde har gått kraftig ned i Agder blant unge i aldersgruppen 18 til 24 år, fra 165 i 2007 til 81 i fjor.

Dramatisk møte

Trafoen, som holder til på Skandinavisk Trafikksenter, får altså noe av æren for den positive utviklingen. Der får unge mennesker et dramatisk møte med trafikkdøden gjennom et multimediehus med etterfølgende samtale.

Tiltaket ble startet av vennene til fire ungdommer som omkom i en bilulykke på Dalane i 2002. I vår var det ti års markering av tiltaket, og siden starten har 12.500 unge vært gjennom Trafoen, et spesielt lite hus hvor de som kommer innom får oppleve ulykkessted, akuttmottak og til slutt møter etterlatte.

Eldbjørg Sør-Reime i Trafo-huset der hun kommer tett på akuttmottaket på sykehuset som her tar imot en "skadet pasient" i et rollespill som vises ved Trafoen. Foto: Tor Mjaaland

Underveis er tiltaket utvidet med 18 Pluss, som er rettet mot unge som er ferske bilister. Det er et mer omfattende opplegg der de skal gjennom Trafoen, de skal oppleve et skadested og de forsøker seg på glattkjøringsbanen i en ny og ikke minst i en gammel og langt mindre trygg bil, slike som ungdommene ofte kjører.

— Burde vært obligatorisk

— Vi kan selvsagt ikke si hvor mange liv vi har berget gjennom Trafoen og 18 Pluss. Men går vi tilbake til den tiden da vi startet, var det alt for mange unge mellom 18 og 25 år som omkom i trafikken. I 2013 var det ingen i Vest-Agder, sier Marit Bech Olsen, leder for trafikksikkerhetstiltaket.

— For meg er det klinkende klart at Trafoen og 18 Pluss har en viktig del av æren for nedgangen i ungdomsulykker. Dette burde bli obligatorisk for alle 15-åringer gjennom skolene, slår lederen i Trafikksikkerhetsutvalget i Vest-Agder, Kåre Glomsaker, fast.

Både han og UP-sjef Øystein Krogstad er opptatt av at Trafoen treffer direkte mot de unge og dermed får de til å endre vaner.

— Forebyggende arbeid er vanskelig å måle, men om de berger noen få unge liv, så er det så utrolig viktig, sier Krogstad.

(Saken fortsetter under grafikkene):

Berørt

Tommy Tofteland er en av initiativtakerne til Trafoen. Han var 18 år gammel i 2002. 10. oktober om morgenen fortalte faren at det hadde vært en alvorlig bilulykke på Dalane der flere unge var drept.

— Jeg tenkte kanskje at det var noen ungdommer på vei hjem til Vennesla, og gikk på jobb. Der fikk jeg høre at de omkomne var fra Tinnheia-området, der jeg bodde.

Tommy skulle til å ringe til kameraten Kenneth da en venninne ringte.

— Mer husker jeg ikke før jeg sto på ulykkesstedet, sier Tommy som fikk vite at bestekameraten Kenneth var en av de fire som hadde mistet livet da bilen skar ut og tok fyr. Overtidsjobbing gjorde at han ikke rakk å bli med vennene på turen.

Dramatisk

Bilmekanikeren har ekstrajobb som instruktør på Trafoen. Tiden etter ulykka ble tøff for vennene til de fire unge som omkom. En måneds tid senere tok tre nære venner av jentene som omkom i ulykka kontakt med Tofteland og spurte om han ville være med og hindre at noe slikt skulle skje igjen. Deretter ble det møter med samferdselsministeren, Trygg Trafikk, Vegvesenet, avisoppslag og mange nye møter.

På en måte blir det et slags minnesmerke over de fire.

— Yvonne, Therese og Ingrid og jeg tenkte alle at noe så fatalt ikke måtte skje igjen. Vi kjente også andre unge som hadde vært i alvorlige ulykker, forteller Tofteland.

Kort fortalt gikk det to og et halvt år, og så sto Trafoen klar.

Mor til Kenneth, som omkom i ulykka på Dalane i 2002, Grethe Jacobsen, synes det er flott at det er kommet noe så positivt ut av tragedien da fire unge liv gikk tapt.

— På en måte blir det et slags minnesmerke over de fire, det de har fått til. Jeg har vært så glad for dette tiltaket helt fra de satte i gang, sier hun.

Eneste i landet

Kirsten Stangenes (t.v.) er ansvarlig for Trafo, Marit Bech Olsen leder for trafikksikkerhetstiltakene for unge. Her er de sammen med unge bilførere og instruktører på 18 Pluss-kurset. Foto: Tor Mjaaland

Marit Bech Olsen og Kirsten Stangenes leder Trafoen. De to oser de to av entusiasme og glød for trafikksikkerhetsarbeidet de driver.Tiltaket er eid av Vest-Agder fylke, daglig drift satt bort til Skandinavisk Trafikksenter. De jobber tett sammen med «Nullvisjonen» ute i kommunene og er stolt over at Vest-Agder er beste fylke på dette i landet. Og et opplegg som Trafoen og 18 Pluss er Kristiansand og Vest-Agder alene om i landet.

— Vi velger å tro på at vi betyr noe, sier de to og viser til evalueringen de unge gir etter å ha vært gjennom Trafoen eller 18 Pluss.

— Vi møter ikke de unge med en hevet pekefinger, men med respekt, anerkjennelse og likeverd. Vår oppgave er å få de unge til å ta de riktige valgene, sier Bech Olsen som har bakgrunn fra akuttmottaket og ambulansetjenesten. Hun har sett hvor galt det kan gå med de unge i trafikken.

Da Fædrelandsvennen møtte dem, var de i full gang med et 18 Pluss-opplegg for rundt 20 unge og ferske bilister. Det startet med at deltakerne måtte plassere seg i grupper etter hva slags bilførere de regner seg som; de som holder fartsgrensene, de som kjører litt for fort eller de som kjører veldig fort. Flere plasserte seg i den siste gruppen, men uten at de fikk høre hvor dumt og galt det er. Det skal de selv finne ut av gjennom kurset.

— De unge sier i evalueringen at dette har gjort noe med dem. Da har vi oppnådd noe viktig, sier Kirsten Stangenes.

- Jeg blir rett og slett livredd når jeg ser hvor galt det kan gå

Eldbjørg Sør-Reime, opprinnelig fra Jæren, nå skoleelev i Lyngdal sammen med Vegard Nilsen fra Kristiansand etter at de hadde gjennomgått Trafo-opplegget. - Jeg blir nok mer oppmerksom og påpasselig i trafikken etter dette, sier Vegard Nilsen. Foto: Tor Mjaaland

Etter å ha vært gjennom Trafoen var Eldbjørg Sør-Reime, som går på skole i Lyngdal, og Vegard Nilsen fra Kristiansand enige om at det som hadde gjort sterkest inntrykk var bildene av etterlatte som sto ensomme igjen på et ulykkessted.— Alle unge burde vært gjennom et slikt opplegg, sier de to.

— Ja, jeg blir rett og slett livredd når jeg ser hvor galt det kan gå, sier Sør-Reime og tenker mest på mor, far, kjæreste og søsken som blir sittende ensomme igjen etter en dødsulykke.

— Jeg føler at vi har fått gitt noe tilbake til Kenneth og de andre som omkom. Arbeidet her ute er rett og slett blitt en positiv del av en tung sorgprosess, sier Tommy Tofteland.

1500 unge deltok i fjor

Ni ungdomskoler i Kristiansand lar elevene gjennomgå trafikksikkerhetsopplegget på Trafoen gjennom valgfaget «Trafikk».

— Alle skolene burde vært her, sier Kirsten Langenes og minner om at opplegget er gratis for skolene. Hovedmålgruppe for Trafo og 18 Pluss har vært aldersgruppen 18-25 år.

— Men nå er også de yngre fra 15 år og oppover med, sier Stangenes som hadde nesten 1500 unge gjennom Trafo-opplegget i 2014. — Tilbakemeldingen fra forsikringsselskapene er at de ikke har registrert noen alvorlig trafikkskadde som har vært gjennom 18 Pluss-opplegget.