— Denne undersøkelsen viser en markant endring i trivselen blant dem som går i barnehagene i Kristiansand, sier professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark.

Positive tall

Torsdag var 200 ledere fra oppvekstsektoren samlet for å gå gjennom nye resultater fra FliK-prosjektet (Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand). I to år har kommunen satset målrettet på å heve kvaliteten i barnehager og skoler. Og skal en tro tallene så er kommunen på rett vei.

— Alle tallene peker i positiv retning, noen mer tydelig enn andre. Spesielt i barnehagene er det signifikant endring på en del av områdene. Det bør skyldes arbeidet som er gjort med FliK, sa Nordahl til et lydhørt publikum.

Endret fokus

Da kommunen satte i gang arbeidet med FliK, ble det gjennomført en stor rundspørring blant barnehagebarn, skoleelever, lærere og foreldre. Undersøkelsen omfattet blant annet opplevelse av trivsel, kvalitet og faglighet i skole og barnehage. Undersøkelsen ble gjentatt i år og det er resultatene av de to undersøkelsene som nå måles opp mot hverandre.

Trivselen i Kristiansands barnehager stiger i følge en ny undersøkelse. Bildet er tatt i Læringsverkstedet barnehage Kuholmen i vår. Øyvind Gausdal (bak) er sammen med Emil Hedding-Valvik (foran fra venstre), Filip Lund og Albert Benestad. Foto: Sondre Steen Holvik

— Hovedårsaken til denne fremgangen tror vi skyldes et endret fokus blant det voksne personalet i byens barnehager, sier Marianne Godtfredsen som sitter i ledelsen i FliK-prosjektet.

Tre år

I alt 68 private og kommunale barnehager deltar i FliK-prosjektet. Felles for disse er at de har tatt i bruk et arbeidsverktøy som heter pedagogisk analyse.

— Det handler blant annet om at vi har flyttet ansvaret for barns trivsel over til de voksne, sier Godtfredsen.

— På hvilken måte da?

— Tidligere kunne nok mange av oss spørre «Hva er det med Lise?» hvis vi opplevde at et barn hadde adferdsproblemer eller viste tegn på at det ikke trivdes. Nå blir alle ansatte trent opp til å tenke «Hva er det med relasjonen mellom Lise og oss voksne eller de andre barna som gjør at Lise ikke trives?». Dermed fokuserer vi på hva vi voksne kan gjøre for å legge til rette for et god trivsel og et godt læringsmiljø, sier Godtfredsen.

FliK-prosjektet er et tre-årig prosjekt som etter planen skal avsluttes neste år.