— Legeerklæring? Jeg er jo ikke syk, bare noe omfangsrik, sier 67-åringen, og legger til:

— Det er jeg vel ikke alene om.

Det er Samferdselsdepartementet som tilrår legeerklæring for alle som ikke får beltet rundt seg på et bussete.

Rådet kom etter at Fædrelandsvennen ringte driftssjef Jarle Bugge i NOR-WAY Bussekspress for å spørre hva passasjerer skal gjøre når de ikke klarer å feste den påbudte sikkerhetsselen.

Han ba om betenkningstid til å undersøke saken, og kom noen timer senere tilbake med nevnte råd fra departementet.

I denne bussen, nummer 32 til Høietun, fant Kjell Arild Kristensen for aller første gang en sele som er lang nok. Det er også sjåfør Faruk Kadriu fornøyd med. Foto: Lars Hollerud

Det synes Kjell Arild Kristensen er et dårlig råd.

— Når myndighetene først krever at busspassasjerer skal sikres, bør de også sørge for at det gjelder alle som vil reise med bussen. Selskapene kan jo gjøre som i Danmark, og legge på en ekstra skjøt, foreslår han.

En tungvekter

Det var etter at Fædrelandsvennen torsdag skrev at bare 15 av 35 passasjerer brukte belte i en tilfeldig kontroll, at Kjell Arild Kristensen la ut denne meldingen på Facebook:

«Hvem skal betale for gebyret når bilbeltet på bussen er for kort? Er det bruker eller busselskapet? Jeg har kjørt en del med buss og per dags dato har ingen av bussene hatt lange nok belter. Hilsen en tungvekter.»

— Temaet er nytt for meg, fremholder Jarle Bugge.

Les også:

— I utgangspunktet er passasjeren ansvarlig for å sikre seg. Selene og setene i våre busser er EU-godkjente. I motsatt fall ville ikke bussene blitt registrerte, legger han til.

I Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn, utgitt av Samferdselsdepartementet i 1979, heter det at bilbelte skal brukes når bussen er i bevegelse, og at sjåføren skal kunngjøre dette. Eneste unntak er lokalbusser, som blir registrert selv om disse ikke har montert belter.

— For såkalte klasse 2-busser gjelder beltepåbud alle som har sitteplass. I disse bussene, som ofte er timebusser og ikke har lov til å kjøre fortere enn 80 kilometer i timen, er det lov å stå, sier Jarle Bugge.

Da Fædrelandsvennen var med Kjell Arild Kristensen for å teste seler i to tilfeldig utvalgte busser fredag, fikk han både en bekreftelse og en overraskelse.

Evje og Høietun

Bekreftelsen kom i Setesdalens Bilruters buss fra Kristiansand til Evje, med avgang klokka 14.45. I denne bussen var det trepunkts seler på setene foran og topunkts seler på resten av setene.

Bussen til Nettbuss (nærmest) har lengre sikkerhetsbelter enn bussen til Setesdal Bilruter. Foto: Lars Hollerud

— Ingen av dem er store nok, sukket Kristensen etter å ha forsøkt å kneppe begge på plass.

Så testet vi sikkerheten i buss nummer 32 til Høietun.

Og der opplevde Kjell Arild Kristensen noe han aldri tidligere har erfart:

— Selen går rundt. Og det med god margin. Jeg får visst ta bussen til Høietun heretter.