Av OLAF LORENTSEN

KRISTIANSAND: — Vi regner med å kunne inngå kontrakt med den som får dette OPS-oppdraget allerede i juni, uten at jeg kan være mer presis på det her og nå, sier Andreas Setsaa i Statens vegvesen region Sør. Regionveisjefen regner med at den utbyggingsgruppen som får oppdraget, velger å sette spaden i jorda ganske umiddelbart etter at kontrakten er skrevet.

Ny E 18 Grimstad-Kristiansand er det største og mest omfattende veiprosjektet som noen gang er satt i gang her i landet. Prislappen er på om lag tre milliarder. For det får samfunnet en smal firefelts motorvei med midtskiller på 38 km. Anleggstiden er beregnet til tre år, og i perioder vil rundt 700 personer være engasjert i prosjektet.

— Helt uavhengig av om det blir en norsk eller utenlandsk gruppering som får oppdraget med å bygge ny E 18 mellom Grimstad og Kristiansand, så kommer mange av våre medlemmer til å få mye å gjøre. Men selv om ny E 18 kommer til å ta mye av vår kapasitet, så skal vi også klare å håndtere alle de andre oppdragene som kommer.

Svein O. Myhrvold, regionsjef i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) for Agder og Sør-Rogaland, regner med at den tre år lange anleggsperioden for ny E 18 Grimstad-Kristiansand kommer til å bli hektisk, med masse oppdrag både på dette anlegget og på andre.

Til sommeren

— Det viktigste er heller ikke hvem som bygger den nye E 18-etappen, men at den endelig kommer, sier han.

Alt tyder på at det blir anleggsstart for den viktige stamveietappen alt til sommeren.

— Vi regner med å kunne inngå kontrakt med den som får dette OPS-oppdraget allerede i juni, uten at jeg kan være mer presis på det her og nå, sier Andreas Setsaa i Statens vegvesen region Sør. Regionveisjefen regner med at den utbyggingsgruppen som får oppdraget, velger å sette spaden i jorda ganske umiddelbart etter at kontrakten er skrevet.

Ny E 18 Grimstad-Kristiansand er det største og mest omfattende veiprosjektet som noen gang er satt i gang her i landet. Prislappen er på om lag tre milliarder. For det får samfunnet en smal firefelts motorvei med midtskiller på 38 km. Anleggstiden er beregnet til tre år, og i perioder vil rundt 700 personer være engasjert i prosjektert.

Raskt

Dette er et OPS-prosjekt. Det innebærer blant annet at grupperingen som får oppdraget skal stå for både bygging og finansiering av veien, og får ikke noen pengestrøm tilbake før veien er ferdig.

— I dette ligger også et sterkt incitament til å få veien ferdig så fort som mulig, sier Andreas Setsaa.

Det er antydet at veien kan tas i bruk høsten 2009. Erfaringene fra E 39 over Kvinesheia tilsier at det kan bli noe tidligere. Etter at veien er ferdig skal utbygger stå for drift og vedlikehold i 25 år. Da skal også veien betales, av bompenger og statsbevilgninger.

Det er tre grupperinger som er i forhandlinger med veivesenet om å få oppdraget med å bygge veien. Dette er en lukket prosess, men Setsaa sier at både norsk og utenlandsk gruppering er i forhandlingsposisjon.

— Ingen tvil om at et slikt anlegg som dette utløser behov for et en betydelig mengde tjenester fra lokale aktører, sier regionveisjefen. Foruten anleggsmaskiner vil det være behov for innkvartering, mat og drikke for alle dem som skal jobbe på anlegget. Mange av dem vil være tilreisende.

Oppstart E 18 kommer også på et gunstig tidspunkt, nemlig om lag på samme tid som E 39 over Kvinesheia går mot avslutningen.

— Jeg ser for meg at mange maskinentreprenører, både fra Sørlandet og fra andre steder i landet, kommer til å få mange og interessante oppdrag i forbindelse med dette prosjektet, sier Svein O. Myhrvold.

Men han tror ikke at dette kommer til å gå ut over maskinentreprenørenes muligheter til også å utføre andre oppdrag i landsdelen. Myhrvold minner om at det er 1.730 medlemsbedrifter i MEF og at de i gjennomsnitt har en størrelse på 10-15 personer.

— Det betyr at vi har mer enn 20.000 medlemmer å trekke på. Så jeg seg ingen grunn til bekymring av noen art. Derimot fryd og glede over at veien endelig kommer, sier han.