KRISTIANSAND: — I Soria Moria har vi sagt at folk skal over fra vei til bane. Da er det helt uakseptabelt å ikke ha et bedre nattogtilbud fra Kristiansand, sier Rolf Terje Klungland til Fædrelandsvennen.Ved årsskiftet ble det slutt på at sovevognene står klare og venter i Kristiansand fra tidlig kveld. Nå må man være på perrongen midt på natten for å bli med når nattoget kommer fra Stavanger. Både bystyret i Kristiansand og andre politikere på Agder-benken har tidligere forsøkt å få tilbake den gamle ordningen. Uten hell. Lei av å vente

Nå har Klungland tatt opp saken med sin egen regjering. Og han er ikke imponert over ennå ikke å ha mottatt noe svar fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).- Jeg tok det opp med henne for et par uker siden og synes det har gått lang nok tid nå.I lys av Soria Moria-erklæringens sterke vekt på kollektivtrafikk, mener han det ikke er noen annen mulighet enn å gjenopprette det gamle togtilbudet.- Navarsete må forklare hvilke transportlinjer vil skal ha mellom Kristiansand og Oslo. Nå er det snart 80.000 innbyggere i Kristiansand, og Navarsete må svare på om det er ønskelig å ha det som i dag. Ikke lunte

— Du høres nesten ut som en opposisjonspolitiker?- Det er like greit å gå rett på sak, i stedet for å lunte rundt grøten, sier Klungland.Han er også forundret over at det ikke har vært større protester lokalt på grunn av nattogene. Særlig fra miljøvernerne.- Det skulle vært i Stavanger at dette skjedde. Da hadde det blitt et helt annet støynivå, mener Klungland.NSB har tidligere sagt at det dårligere nattogtilbudet skyldes innsparinger, og at det ikke var lønnsomt å ha egen sovevogn stående i Kristiansand. Dette regnestykket tror Ap-representanten fra Feda er feil.- Jeg har sjøl tatt nattoget og vet at det ikke er noe nytt materiell det er snakk om. Det er gamle nedstøvede vogner som koples på et tog som uansett går der. Det må ikke mer enn et par passasjerer til for å gjøre en slik operasjon lønnsom, sier Klungland.