Kristiansand: — Det går i ett sett nå, sier en konsentrert Jan Marcussen mens han effektivt bukserer en nyere cabincruiser av typen Grimstadplast i riktig posisjon over kranbilen.

Knappe ti minutter etter, fremdeles med saltvann dryppende fra skroget, senkes båten trygt ned i opplagskrybba og båteier Arne Harbakk puster lettet ut.

— Jeg er ikke akkurat nervøs, men det er alltid greit når den er på plass, innrømmer eieren.

Ifølge Marcussen er det ikke uvanlig at folk er litt bekymret for båten sin når den henger der høyt oppe i lufta, med ingenting annet enn hard asfalt under.

— Det er en del som synes det er litt skummelt, ja. Båten er ekstremt viktig for folk. De fleste følger veldig godt med, og enkelte er tydelig engstelige for at noe skal gå galt, sier Marcussen.

— Har det skjedd at du har mistet en båt?

— Nei, heldigvis ikke. Jeg har aldri opplevd uhell og frykter det heller ikke. Da kunne jeg ikke drevet med dette, sier Marcussen, som har fått godt grep på jobben etter å ha holdt på siden 1980. Hvert år fra siste uka i september, står båteierne i kø for å få doningene sine på land.

At årets båtsesong ikke har vært den aller beste, har han ikke unngått å få høre.

— Det har blitt en del kommentarer om den dårlige sommeren, ja. Jeg har inntrykk av at folk har brukt båtene mindre enn normalt, sier Marcussen.

Tesen blir bekreftet både av Arne Harbakk og andre vi traff i Auglandsbukta i går.

— Vi er på sjøen uansett vær, men i år har vi bare hatt en overnatting, og ellers mest tatt småturer mellom Søgne og Randøya, forteller Harbakk.

  • Se som det har grodd under båten. Et tegn på at den har vært lite i bruk, konstaterer Robert Wilson mens han angriper sin Bella 620 med høytrykksspyleren.

Båtnabo Ole Andreas Kongsgaarden sier han aldri har brukt sin 20 år gamle Polar 20 så lite som i år.

— Knappe ti turer, anslår jeg. Trøsten får være at jeg i hvert fall fikk solskinn når båten skulle opp. Birgitte klækken