Hvor er det dårligst asfalt? Send bilder til nyheter@fvn.no

FLEKKEFJORD: — Vedlikeholdet er elendig. Spesielt ille er det på veier i indre Agder, som for eksempel nord i Kvinesdal og i Setesdal, sier 27 år gamle Daniel Kamben fra Flekkefjord.

Både far og sønn er fullt klar over at tohjulinger er ekstra utsatte når asfalten slår langsgående sprekker eller har store hull. De sier de derfor kjører mer forsikitig.

— Selv kommer jeg opprinnelig fra Valdres, men kjerreveiene der er jevnt over bedre vedlikeholdte enn store deler av veinettet på Agder, hevder Kåre Kamben.

Ulykkesårsak

Bernt Ording fra Kristiansand er sentralstyremedlem i Norsk Motorcykkel Union. Han sier det har skjedd flere alvorlige ulykker på Sørlandet, der dårlig vedlikeholdte veier har vært en medvirkende årsak.

— For motorsyklister er det mye viktigere at veidekket er helt og fint, enn at veien er rett. Alle skal avpasse farten etter forholdene, men det er ikke alltid så lett når tilsynelatende godt vedlikeholdte veistrekninger rundt neste sving plutselig får et helt annet dekke, sier Bernt Ording.

Selv om han ikke er fornøyd med veivedlikeholdet på sørlandsveiene, gir Bernt Ording Statens vegvesen i landsdelen ros for å gjøre så godt de kan med svært begrensede midler. Han mener også at veistyresmaktene de siste årene har tatt sikkerheten for motorsyklistene på alvor.

Biler ødelegges

Regionsjef Arild Holm i Norges Automobilforbund Sør sier det ikke er tvil om at dårlig veidekke både resulterer i store ødeleggelser på bilparken og alvorlige ulykker.

— Kombinasjonen dype spor i asfaltdekket og det faktum at stadig flere biler kjører rundt med brede dekk er heller ingen god kombinasjon, sier han.

Akkurat som for personbiler fører dårlig vedlikeholdte veier til stor slitasje på tyngre kjøretøyer.

Distriktssjef Karl W. Strandvik i Norges Lastebileier Forbund på Agder sier at de dårlig vedlikeholdte sørlandsveiene også er en fysisk belastning og stressfaktor for yrkessjåførene.

— Vi har et landsmøtevedtak som sier at vedlikehold av veier bør prioriteres høyere enn bygging av nye veier, sier han.

Skjult slitasje

Også på Vestlandet lider veinettet under manglende sommervedlikehold. I siste nummer av avisen «Vegen og vi» advarer regionveisjefen der, Ole Christian Torp, mot at det skjulte forfallet på for eksempel veimurer, broer og tunneler er enda verre enn for det øvre asfaltdekket.