ARENDAL: Administrerende direktør Arnold Løvold i Nettbuss Sør vet at passasjerene kommer til å reagere på økte bilettpriser, men han trøster seg med at reaksjonen vanligvis er kortvarig. Løvold mener prisen på miljøkort er rimelig i forhold til i andre fylker.— Men jeg venter ingen applaus. Så lenge ikke fylkeskommunen vil betale mer, må billettprisene økes. Vi sparer der vi kan. Skiftplaner justeres i forsøk på å få mest mulig kjøretid ut av sjåførene og blir beskyldt for rovdrift, sier Løvold til Fædrelandsvennen.Hovedtillitsvalgt i Nettbuss Sør, Yngvar Venemyr, merker presset. Han sier effektiviseringen i selskapet nå går så langt at sjåførene nesten ikke rekker å komme seg på do før neste rute skal kjøres. Han mener det ikke er mer å hente på effektivisering av kjøreplanene.- Sykefraværet var i 1990 på seks prosent. Nå ligger vi vel på rundt ti prosent. Arbeidsmiljøet forverres. Vi synes det er dårlig gjort av staten å ikke gi full kompensasjon for den økte dieselavgiften, som er en av årsakene til effektiviseringen. Til syvende og sist er det passasjerene det går ut over, mener Venemyr.