— Dette vil løse bekymringene som makthaverne i kommunen har for å lede trafikken fra den fremtidige utbyggingen på Venneslaheia ned Erklelivvegen, sier Venstre-politiker Oddbjørn Hagen til Fædrelandsvennen.

Ved å legge veien under lokk ned til fylkesvei 405 langs elva, så mener Hagen at de to store problem løses.

• Trafikken ledes inn og ut av sentrum, uten å belaste Graslia med trafikken fra potensielt 1500 boliger.

• Vennesla sentrum forblir det naturlige handelssenteret, i stedet for at trafikken går ut på Ålefjærveien mot Kristiansand eller Sørlandsparken.

Mot sentrum

— Vi er en liten bygd, og vi bør lede flest mulig tettest innpå handelsstanden her, for å utvikle et levende sentrum, sier Hagen.

Venstre er ikke med i plan- og økonomiutvalget (formannskapet), hvor de politiske vedtakene har blitt gjort i saken, men han håper nå å kunne påvirke de andre politikernes tankebane.

— Det politiske utvalget skal møte med fylkeskommunen neste uke, og disse tankene burde bli luftet der, siden fylket ikke er veldig begeistret for tunnelalternativet til Ålefjærveien, sier Hagen.

I det møtet håper politikerne i Vennesla å få ryddet de siste innsigelsene av bordet, slik at kommunedelplanen med tunnelalternativet fra Ålefjærveien blir vedtatt. Men Hagen mener at Vennesla heller bør få med seg fylkeskommunen på tunnel under Graslia.

— Kanskje fylket vil være mer interessert i å bistå økonomisk, spesielt siden det også åpner for å utvikle et kollektivknutepunkt på Graslia, for jernbane, parkering og kollektivtrafikk, sier Hagen.

Han sier også at det i Nasjonal transportplan er søkbare midler for å få persontrafikken over på kollektiv, og at Vennesla kan være en aktuell søker til en metrostasjon på Graslia.

— Hvis vi skal tenke mange år fram i tid, så er dette den beste løsningen. Leder vi trafikken vekk fra Vennesla sentrum, så passer ikke det med planene om et kollektivknutepunkt på Graslia.

Tunnelalternativet fra Ålefjærveien ble først enstemmig vedtatt i frykt for å overbelaste sentrum med biltrafikk, men i plan- og økonomiutvalget i september i fjor stemte Høyre på linje med rådmannen for å utrede Erkleivvegen – etter at innsigelsene haglet mot tunnelen.

Vurdert

Plansjef Eivind Mauland sier at planen om å gå under bakken ved Graslia ble vurdert på et tidlig stadium, men forkastet tidlig, og derfor aldri utredet.

— Sett i etterkant så kunne vi kanskje tenkt mer kreativt. Nå er det også tydeligere at vi kan være med å kjempe om millioner av kroner i NTP-midler for å bygge en metrostasjon for jernbane, buss og parkering, sier han.

— Staten legger opp til en slik utvikling, og det samsvarer med regionale føringer. Så det er åpenbart at fylket vil være en medspiller på en slik løsning, sier han, og presiserer at et slikt ønske må fremmes politisk.

Samferdselssjef i fylket, Vidar Ose, sier at de er mottakelige for nye ideer.

— Hvis en ny løsning for tunnel kommer opp og blir en del av prosessen, så vil vi vurdere å bidra til det.

- Dette har vi tenkt på

Gruppeleder i KrF, Daniel Bakken, sier at ideen om en tunnel eller kulvert har vært vurdert.

— Dette er ikke en ny tanke, og noe jeg har pratet med utbyggerne om. Det kan være en løsning, men jeg mener det blir for bratt, og vil ikke kunne tilpasses en fullverdig utbygging.

Bakken mener at man kan gå i gang med å bygge ut Venneslaheia gradvis med forbedringer av Erkleivvegen slik den er i dag, og at det etter hvert kan utløse byggingen av tunnel fra Ålefjærveien.

Han mener også at lokalbusser til og fra et fremtidig kollektivknutepunkt og de ulike boligfeltene vil gjøre at tunnelalternativet ikke setter en stopper for det.

Ordfører Torhild Bransdal (KrF) sier at nye forslag ikke vil bli tatt med i møtet med fylkeskommunen 25. februar.

— Vi er åpne for nye ideer, men dette er et møte om meklingen.