KRISTIANSAND: Søndag ettermiddag var Statens vegvesen på plass da Superspeed la til kai i Kristiansand for å sjekke om vogntogene som kom i land var foreberedt på møtet med norske veier.

— Vi siler ut de som ikke er egnet til å kjøre på norske veier. Vi ser først og fremst etter om de har vinterdekk, men også om de har plassert lasten riktig. For står den feil får de ikke trykk nok på drivakselen, og da kommer de heller ikke fram i snøen, sier overingeniør Torbjørn Eikeland i Statens vegvesen.

Sommerdekk

Han var sammen med tre andre kolleger travelt opptatt med å gå over hjulene og akslingene på vogntogene som ble satt på land.

Veivesenet observerer ofte kjøretøyer med vinterdekk på styringshjulene, men med sommerdekk på de andre.

— Jeg tror ikke det er et forsøk på å lure oss, men at det kan gå som godkjent andre steder i Europa, sier Pål Vangsnes, som er inspektør i veivesenet.

32 prosent holdt igjen

Kontrollørene fra Statens vegvesen forteller at mange har vært i Norge flere ganger og vet hva som venter dem, mens andre ikke er forberedt på hvilke forhold som venter på norske veier.

— Det var 22 vogntog som kom med ferja søndag ettermiddag. Av disse er det sju stykker som ikke får lov til å kjøre videre i kveld, sier Eikeland.

Eikeland og Vangsnes forteller at veivesenet skriver ut vedtak om kjøreforbud, som gjør at vogntogene blir stående på kaia til veiene er gode nok til at vogntogene kan kjøre videre.

— De som ikke har utstyret i orden må vi stoppe med tanke på sikkerheten til andre trafikanter, sier Eikeland.

Kaos

Mens Fædrelandsvennen var til stede på kaien kjørte en trailer seg fast allerede i bakken opp fra ferjeterminalen. Ifølge sjåføren var det en bil som stoppet som gjorde at traileren mistet farten og ble stående å spinne i løssnøen.

STOD FAST: To trailere kjørte seg fast allerede i bakken opp ferjeterminalen. Etter at en brøytebil fikk måkt unna det verste av snøen, kom begge seg etter hvert videre. Foto: Morten Lind Vårum

— Kjøreforholdene er forferdelige. Jeg må nok stoppe på Rige, sa den tyske sjåføren oppgitt.Ikke lenge etter at det første vogntoget kom seg fri, ble nok en trailer stående i samme bakke. Men etter to forsøk klarte sjåføren å få den tungt lastede traileren opp bakken.