Ved Kristiansand legevakt må folk i dag vente opptil seks timer for å få hjelp. Det er noe av bakgrunnen for at en lege sendte bekymringsmelding om forholdene og at fylkeslegen har opprettet tilsynssak mot Kristiansand legevakt.

Kristiansand kommune har nå gitt sitt svar til fylkeslegen der de nevner flere tiltak for å bli bedre.

• Kristiansand varsler blant annet at de vil ha flere leger på jobb når presset er størst og at de vil øke kapasiteten på telefonen.

• I tillegg vurderer de å avslutte ordningen med at folk bare kan møte opp på legevakten uten å ringe først. Dette fører nemlig til kø.

— Det er et veldig høyt forbruk av legevakt i Kristiansand. Sammenlignet med Trondheim, er forbruket dobbelt så stort her, sier Wenche Pedersen Dehli, helse- og sosialdirektør i Kristiansand.

Timebestilling

Tidligere utregninger har vist at 20 prosent av henvendelsene til legevakta gjelder forhold som kan vente til neste dag.

Hvis den nye ordningen innføres, må folk først ringe og så få beskjed om de kan komme til legevakta eller oppsøke fastlegen.

— De har en slik ordning flere andre steder, og vi vurderer om vi skal innføre den i Kristiansand også. Men samtidig er det et litt dramatisk forslag siden vi risikerer at folk vil føle seg utestengt, sier Dehli.

Hun sier hun forstår at folk oppsøker legevakten på ettermiddagstid når fastlegen har stengt.

— Alle småbarnsforeldre har vært i den situasjonen at man vil få avklart om det er noe galt med barna før neste arbeidsdag. Det forstår vi. Men i dag er vi ikke dimensjonert for å ivareta den type behov.

Vil utrede

Leder i helse- og sosialstyret, Tor Utsogn (Frp), er forberedt på at det kan komme forslag om at folk må ringe før de oppsøker legevakta.

— Hvis erfaringer fra andre steder viser at en slik ordning fører til at de som har behov for legevakten får bedre behandling, er jeg åpen for at et slikt tiltak utredes, sier Utsogn.

Forslaget har også vært oppe tidligere.

— En slik ordning betyr at folks holdninger må forandres. I tillegg kreves det en god dialog mellom legevakt og fastlegene, slik at pasienter ikke faller mellom to stoler, sier Rolf Jarnes, daglig leder ved legevakta.

Ikke uforsvarlig

Både Wenche Pedersen Dehli og ledelsen ved Kristiansand legevakt er enig i at det er uheldig at folk må vente. Samtidig mener de at folk som oppsøker legevakta får forsvarlig helsehjelp.

I brevet til fylkeslegen skriver kommunen at det er pasienter som blir kategorisert som «vanlig» som må vente lengst.

— Det vil si at de kan vente uten at det utgjør en helseskade. Men vi ønsker ikke at folk skal vente mer enn to timer, sier Wenche Pedersen Dehli.

Ny legevakt

Kristiansand kommune skriver i brevet til fylkeslegen at de vil bygge om legevakta for å gjøre arbeidsforholdene bedre og for å gjøre det lettere å overholde taushetsplikten.

På lenger sikt ønsker Delhi at det bygges en helt ny legevakt. Da kan også driften og organiseringen bli endret.

Ifølge Tor Utsogn er det for tidlig å si noe om hva en slik legevakt skal inneholde og hvor den skal ligge.

Avgjøres innen nyttår

Fylkeslegen vil innen utgangen av året bestemme seg for om det blir noen reaksjon overfor Kristiansand legevakt.

— Vi har nå fått en orientering fra Kristiansand kommune. Den skal vi gå gjennom. I tillegg er det ytret et ønske om et møte med oss, og det kan også hende at vi vil hente inn informasjon på andre måter, sier fylkeslege Kristian Hagestad.

Det er en omfattende sak de nå skal behandle.

— Dette er en viktig sak siden den angår mange mennesker. I tillegg er det mange forhold som tas opp, så vi må bruke nødvendig tid på å hente inn supplerende opplysninger, sier Hagestad.