Angrer på bombetrusselen

Den siktede 23-åringen som torsdag innrømmet å stå bak bombetrusselen mot Vennesla videregående skole ble løslatt fredag.

Publisert:

Skolebygningen står tom torsdag morgen etter at det i løpet av natten ble rettet en bombetrussel mot Vennesla videregående skole. Foto: Torbjørn Witzøe

  • Jon Anders Skau
Denne artikkelen er over fire år gammel

— Vi har avhørt 23-åringen og han har lagt alle kortene på bordet, sier lensmannen i Vennesla John Thomas Homme til Fædrelandsvennen.

Lensmann John Thomas Homme

I avhøret skal 23-åringen ha forklart at han la ut bombetrusselen på mobilapplikasjonen Jodel og at han angrer dypt.23 åringen,som ble arrestert torsdag i sin egen bolig, ble løslatt etter avhøret.

Forsøkte å slette meldingen

— Hansier at han forsøkte å slette meldingen gjennom natta, men fikk ikke det til, utdyper Homme.

Politiet er på plass utenfor Vennesla videregående skole torsdag morgen. Foto: Torbjørn Witzøe/Skjermdump, Jodel

Ifølge lensmannen er det ingenting som tyder på at siktede har forsøkt å lage eller innhente kunnskap om hvordan man lager bomber. I avhøret skal den siktede ha forklart at han var for flau til å innrømme handlingen, før politiet ringte på døra.

Tilfeldig valg av skole

— Det fremstår som tilfeldig at det var Vennesla videregående skole som ble valgt. Siktede forklarte i avhøret at han aldri ville gjøre noen noe vondt. Han angrer dypt, sier Homme.

Homme beskriver det som en ubetenksom handlig, og at handlingen ble gjort uten helt å være klar over konsekvensene.

Samarbeider med Jodel-eiere

Homme forteller at Jodel-applikasjonen ikke er så anonym som mange tror.

— Det er fullt mulig for politiet, i samarbeid med Jodel-eierne, å finne personene bak meldingene, sier Homme.

Saken anses som nærmest ferdig etterforsket. Politijurister vil se nærmere hvordan reaksjon 23-åringen skal få.

Tips eller tilbakemelding til journalisten?
Jon Anders Skau jon.anders.skau@fvn.no
Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.