— Jeg forventet at bilen skulle treffe meg i fronten, sier Bjørn Røst Kjørmo.

Mandag kveld var den 32 år gamle yrkessjåføren på vei fra Oslo med en last fersk kylling som skulle til Forus i Stavanger.

Kolliderte i semitraileren

Ved midnatt, nokså nøyaktig klokken 23.47, var Kjørmo i 60-sonen ved Austre Moland i Arendal. Like ved Austre Moland kirke kom en bil mot ham i stor fart.

— Bilen passerte hele tralla før den traff semitraileren med et smell, forteller Kjørmo.

Flere hjul på semitraileren ble ødelagt i kollisjonen på E 18, der bilisten som forårsaket det hele stakk av. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

Filmet hendelsen

Hendelsen ble filmet med dashbordkameraet hans. På videoen kan man se bilen skli over i motsatt kjørefelt, før man hører smellet av flere dekk på tralla som eksploderer under kollisjonen.

— På videoen er det tydelig at bilisten leker seg på veien før han kommer rundt svingen. Det er en uakseptabel handling på E 18. Sjåføren får trolig panikk når at jeg kommer mot ham, sier Kjørmo.

— Hvis jeg hadde ligget lengre bak på veien, hadde han truffet meg i fronten. Det kunne endt med et dødsfall, fortsetter sjåføren, som forteller at råkjøreren til hans store overraskelse ga gass og stakk av etter krasjet.

Funnet av politiet

Kjørmo rakk ikke å notere registreringsnummeret til bilisten, men varslet politiet umiddelbart om hendelsen. En patrulje lette mandag etter den etterlyste bilen uten å finne den.

Tirsdag kontaktet politiet i Tvedestrand Kjørmo og fortalte ham at de hadde lykkes i å oppspore bilen og sjåføren. Nå blir sjåføren anmeldt for forholdet, og kan vente seg en reaksjon.

— Denne mannen bør nok bli fotgjenger, poengterer, 32-åringen.

- Mye stygg kjøring

Yrkessjåføren understreker at det er mye «stygg» kjøring på E 18 og E 39 mellom Oslo og Stavanger.

— Det er mange stygge forbikjøringer. Mange personbiler presser seg fram. Selv om de store kjøretøyene ligger i kø i mellom 80 og 90 kilometer i timen, er det typisk at noen skal presse seg forbi. Vi forsøker å holde riktig avstand til bilene foran, og det at folk smetter forbi i dette mellomrommet fører til at det er vanskelig å holde den pålagte avstanden. I tillegg viser mange fingeren eller knytteneven når de kjører forbi, forteller Kjørmo oppgitt.