— Jeg er skeptisk til sammenslåing. Men vi har ikke noe annet valg enn å gå i gang med prosessen. Kommunesammenslåing kommer enten vi vil eller ikke, sier ordfører i Hægebostad Ånen Werdal.

Følg FVN Mandal på Facebook, klikk her!

Det er ikke snakk om å planlegge å slå sammen akkurat disse tre kommunene. I stedet skal arbeidet avdekke konsekvensene av at små kommuner blir sammenslått.

Målsettingen med arbeidet de tre kommunene nå gjør, er å lage en modell for hvordan en sammenslåing kan være.

Folkevalgte

Ordførerne vil høre med andre kommuner som har vært gjennom en sammenslåing, om deres erfaringer. Dessuten vil de lese seg opp på forskning rundt temaet.

— Hensikten er blant annet å finne hvordan det folkevalgte styret skal forankres i en ny kommune, sier Audnedal-ordfører Tønnes Seland.

Åseral-ordfører Oddmund Ljosland mener arbeidet de tre kommunene nå gjør er viktig.— Det er nødvendig å avdekket hva en sammenslåing for kommuner som våre har å si. Blant annet bør det avklares hvordan ulik økonomi i kommunene skal håndteres, sier han.

Utfordringer

Ljosland trekker også fram utfordringene som store avstander vil gi.

— Det snakkes om at hver kommune skal inneholde en kystkommune. Det blir vanskelig for vårt tilfelle, påpeker han.

Like barn leker best

Seland mener det er godt å samarbeide med nabokommunene om sammenslåing.— Like barn leker best. Vi som bor i innlandskommunene har gjerne den samme livsfilosofien og livsstilen. Det ønsker vi å bevare, også etter en sammenslåing, sier Seland.

Werdal og Seland mener befolkningen i deres kommuner allerede har et svært godt tjenestetilbud, noe som også avdekkes i kommunebarometeret som blant annet måler effektiviteten til kommunene. Her skårer småkommunene høyt.

Utstrakt samarbeid

— Kommunene i Lindesnes- og Lister-regionen har allerede et utstrakt samarbeid med blant annet felles brannvesen, helsetjenester, landbrukskontor, felles skoler og så videre, sier de to.

Kommunene i Lindesnes- og Lister-regionen har allerede et utstrakt samarbeid

Rapporten de i fellesskap skal lage, skal presenteres for kommunestyrene i mars neste år. Ordførerne er tydelige på at før den tid skal innbyggerne informeres grundig i prosessen blant annet gjennom folkemøter.

Marnardal er ikke med i prosjektet blant annet på grunn av kort tidsfrist.

— Men vi støtter veldig opp under denne måten å skaffe seg kunnskap om sammenslåing på, sier ordfører Helge Sandåker.

Kritisk til regjeringen

Selv er han sterkt kritisk til regjeringens kjør for sammenslåing av små kommuner.

— Det skjer før vi i det hele tatt vet hva framtidens arbeidsoppgaver for kommunene skal være. Dette er å starte i feil ende, mener han.

Han mener de små kommunene ofte har vist seg å ha et bedre tilbud for innbyggerne enn de store. — Samtidig ser jeg at det kan være fornuftig i sammenslåinger for enkelte kommuner, sier Sandåker.

- Gevinsten er tatt ut

Forsker Dag Ingvar Jacobsen ved universitetet i Agder mener regjeringens håp om å få enda mer effektive småkommuner med å slå dem sammen ofte ikke vil ha noen økonomisk gevinst.

— Den gevinsten er allerede tatt ut gjennom det interkommunale samarbeidet som kommunene har, sier Jacobsen. Han sier dette samarbeidet fungerer godt over kommunegrensene i hele Agder.

Det er kun et fåtall av de kommunale tjenestene som krever noe stort fagmiljø

Han sier også at argumentet om at sammenslåinger vil skape sterkere fagmiljøer ikke alltid holder. - Det er kun et fåtall av de kommunale tjenestene som krever noe stort fagmiljø, sier han.

Jacobsen sier likevel at det er mange småkommuner som kan ha godt av å bli slått sammen.

- Det interkommunale samarbeidet vil likevel fortsette selv etter sammenslåinger, sier han.