Geir Ove Pedersen (33) sitter på Flesland flyplass i Bergen. Ved siden av sitter en mann og leser avisen. Pedersen tar et bilde av mannen med telefonen. I Snapchat tegner han på bildet, slik at det ser ut som mannen sitter i et romskip. Pedersen deler bildet til sine venner på Snapchat og responsen blir stor.

Slik begynner historien om Snapchat-trenden «Random People».

Tegner fra bussetet

I begynnelsen tok Geir Ove Pedersen ofte bilder av mennesker mens han ventet på bussen. Bussturen brukte han til å tegne på bildet han hadde tatt.

— Jeg pleier å si at jeg bruker en busstur på å lage ett bilde, sier Pedersen, og regner med at en busstur er på rundt 20 minutter.

Kristiansanderen, som er utdannet grafisk designer, brukte dermed bussturen til noe kreativt.

Før- og etter-bilde. Foto: Geir Ove Pedersen

Gir bildene en ny historie

Tanken bak konseptet er enkelt, ifølge Pedersen.

— Jeg gir bildene nytt liv. Utgangspunktet er ofte kjedelig. Jeg legger til en ny og morsom historie til bildene, forteller 33-åringen.

Pedersen bruker kun telefon og Snapchat til å bearbeide bildene.

Bruker mannen i gata

Ifølge Snapchat-kunstneren prøver han å dekke til ansiktene til personene på bildene.

— Det er viktig at folk ikke kan kjenne seg igjen. Derfor jobber jeg mye med å skjule ansiktet på en naturlig måte, sier Pedersen.

Kunstneren har fått henvendelser fra folk som har kjent seg igjen.

— De fleste har tatt det med et stort smil, sier Pedersen, og legger til:

— Dersom noen opplever det som ubehagelig, kommer jeg til å slette bildene.

filmstripeNY.JPG Foto: Alle foto: Geir Ove Pedersen

Fikk 10.000 følgere over natta

Pedersen har fått erfare at veien fra Kristiansand og ut til den store verden kan være kort

— Etter en omtale på nettstedet BoredPanda eksploderte det. Jeg tror jeg fikk over 10.000 følgere på Instagram over natten, sier Pedersen.

Siden bildene på Snapchat har kort levetid har han laget en Instagram-profil der han legger ut noen av bildene.

I skrivende stund har Geir Ove Pedersen, eller geeohsnap som er navnet hans på Snapchat og Instagram, over 27.000 følgere på Instagram.

Løvenes Konge har funnet sin plass i Sørlandsparken.

Mikke Mus-invitasjon

Den virkelige overraskelsen kom i starten av desember i fjor.

— Jeg fikk tilsendt et bilde av Mikke Mus på Instagram, med en melding om å ta kontakt, sier Pedersen.

Avsenderen var ingen andre enn markedsdirektøren i Disney Parks.

— Haka gikk rett i gulvet. Det hele var som en drøm, beskriver Pedersen.

Kristiansanderen hadde løpende møter med Disney-direktøren via Skype.

— Svært mange som tegner, eller jobber med kreativitet, har vel en drøm om å jobbe for Disney, slår 33-åringen fast.

Tegnet over 60 bilderProsjektet for Disney, som varte i en uke, gikk ut på å tegne på bilder som folk allerede hadde delt via sosiale medier og tagget Disney.

— Jeg fikk tilsendt bildene fra Disney, så skulle jeg tegne inn Disney-elementer, sier Pedersen.

Bildene sendte kristiansanderen tilbake til Disney, som publiserte det på egne kanaler i sosiale medier.

— Jeg tror jeg lagde over 60 bilder i den uka prosjektet varte, sier kristiansanderen, som ikke vil fortelle hva han tjente på Disney-prosjektet.

— Generelt, for sånn type oppdrag, er det ikke uvanlig å tjene beløp med både fem og seks sifre, sier han.

Flere henvendelser

Etter Disney-prosjektet har det tatt av for Snapchat-kunstneren.

— Jeg har fått flere henvendelser fra internasjonale bedrifter med spørsmål om oppdrag, forteller Snapchat-kunstneren.

Fædrelandsvennen har vært i kontakt med markedsdirektøren i Disney Parks.

— Jeg har dessverre ikke mulighet til å kommentere dette, skriver han i en e-post.

Slik ser det ut når Pedersen tegner over bildene i Snapchat. Foto: Jon Anders Skau

— Nåløyet er utrolig trangt

Mange drømmer om å slå gjennom med sitt konsept, men det er få som klarer det. Innovasjon Norge mottar mange henvendelser fra gründere som har en idé de ønsker å videreutvikle.

— Det er veldig mange om beinet, og det er få som klarer det, sier rådgiver Jeanette Sandmo i Innovasjon Norge til Fædrelandsvennen.

Jeanette Sandmo, rådgiver ved Innovasjon Norge Foto: Innovasjon Norge

Sandmo kjenner ikke til Geir Ove Pedersen, og uttaler seg derfor på generelt grunnlag.

Det lille ekstra

— Når det er så mange om beinet er det ekstra viktig å ha det lille ekstra som gjør deg unik, sier Sandmo.

Ifølge årsrapporten til Innovasjon Norge, gjennomførte de i fjor over 1200 tyngre rådgivningsoppdrag.

— Personligheten, og den egenheten personen tilfører prosjektet, har blitt mer viktig, sier Sandmo.